Mottagare från Skriftställare Birgitta Carlssons fond är utsedda

Publicerad: 05 oktober 2022
En tass i en hand, foto.

Birgitta Carlsson testamenterade generöst en stor del av sina tillgångar till fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap för forskning om sjukdomar som är gemensamma för människa och hund med företräde för collie-rasens sjukdomar och mentalitet.

2022 delas medel ut för första gången. De går till fem samarbetsprojekt inom komparativ medicin och kommer att bidrar till bättre diagnostik, profylax eller behandling till gagn för hund och människa.

De projekt som erhåller bidrag på 800 000 kronor vardera årligen under en fyraårsperiod är:

Effects of personality on pain sensitivity and expression in Collie dogs and their owners – a One Health project

Huvudsökande är Eva Hydbring-Sandberg, institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi. Medsökande är Eva Kosek, Uppsala universitet och Karolinska Institutet.

Comparative and functional characterization of serglycin in canine and human cancers

Huvudsökande är Magnus Åbrink, institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap. Medsökande är Gunnar Nilsson, Karolinska Institutet.

One Vision – One Health: A PhD-project to fight visual impairment in dogs and humans

Huvudsökande är Tomas Bergström, institutionen för husdjursgenetik. Medsökande är Björn Ekesten, institutionen för kliniska vetenskaper.

Viral encephalitides in dogs and humans – identification of causes and disease patterns in Swedish populations

Huvudsökande är Cecilia Ley, institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap. Medsökande är Sylwia Libard, Uppsala universitet.

Project FIDO: Improving canine health and welfare in tumors shared with humans – a One Health/One Medicine collaboration

Huvudsökande är Henrik Rönnberg institutionen för kliniska vetenskaper. Medsökande är Jonas Nilsson, Göteborgs universitet.

Fakta:

Birgitta Carlsson testamenterade generöst en stor del av sina tillgångar till fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap för forskning om sjukdomar som är gemensamma för människa och hund, med företräde för collie-rasens sjukdomar och mentalitet.

Kommittén för Insamlingsstiftelsen Sällskapsdjurens forskningsfond delar utöver den egna stiftelsen ut medel från Skriftställare Birgitta Carlssons fond, Ingeborg Ögrens fond och Maj Johnsons fond. Samtliga dessa fonder har ett fokus på sällskapsdjurs sjukdomar, i synnerhet hund och katt.