Ladok Student får nytt utseende och utökad funktionalitet

Publicerad: 06 april 2021

Ladok Student kommer att uppdateras med nytt utseende och funktionalitet. Förändringen sker i mitten av april och är anpassat för att uppfylla lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Även tekniska bakomliggande delar i tjänsten är uppdaterade.

Samtliga lärosäten ska ha gått över till det nya gränssnittet innan HT21. SLU kommer att göra skiftet direkt efter anmälningsperioden för HT21 så att studenterna hinner bekanta sig med funktionaliteten innan nästa termin.

Det nya grässnittet har en tydlig startsida där studenten ser sina aktuella ladokhändelser, exempelvis kursregistrering och anmälan till tentamen.

Ladok har också skapat en helt ny sida ”Min utbildning” som tydligt visar information om studenten program och kurser. Man kan filtrera informationen på sidan så den visar alla kurser, endast avklarade kurser, ej avklarade kurser och tillgodoräknanden.

En annan nyhet är att funktionalitet för Emrex (utländska meriter). Tjänsten har funnits i många år, men vid SLU så har den varit ganska anonym, mer information kommer.

Studenterna får information om det nya gränssnittet på studentwebben och via mejl.

På Ladoks webb hittar du en presentation av det nya gränssnittet.