NJ:s fakultetsnämnd 17 februari

Publicerad: 24 februari 2021

NJ:s fakultetsnämnd hade möte den 17 februari. Här presenteras några av de beslut som fattades.

NJ-fakulteten rekryterar en professor i statsvetenskap

Den 17 februari blir historisk för NJ-fakulteten och SLU som nu beslutat att rekrytera en professor i statsvetenskap med inriktning på samhällets styrning av biologisk mångfald. Rekryteringen är en följd av att SLU Centrum för biologisk mångfald (CBM) överfördes till institutionen för stad och land i januari 2020. Statsvetenskap omfattar studier av politikens innehåll, politiska processer samt de institutionella spelregler som kringgärdar dessa.

Den nya professorn kommer att stärka och förnya samhällsvetenskaplig forskning och utbildning om biologisk mångfald, särskilt i relation till politik, policy och policyimplementering av hållbar utveckling för biologisk mångfald. Närheten till institutionen för ekonomi och SLU Artdatabanken lägger grunden för en stark och dynamisk samhällsvetenskaplig forskningsmiljö.

– Det har varit otroligt spännande diskussioner i rekryteringsgruppen kring inriktningen av den här professorsanställningen och jag är glad att fakultetsnämnden gillade vårt förslag. Vi hoppas kunna attrahera duktiga forskare till SLU och institutionen säger Lars Johansson som är prefekt vid institutionen för stad och land.

– En stor samhällelig omställning krävs för att möta hoten mot biologisk mångfald i världen och i Sverige. Forskning om och för styrning av samhällens arbete med biologisk mångfald är avgörande bidrag i denna process. Vi ser därför professuren som ett glädjande och mycket viktigt tillskott till den forskning som bedrivs på CBM, säger Tuija Hilding-Rydevik som är föreståndare för CBM.

Fakultetens resultat 2020

NJ-fakultetens resultat för 2020 blev -4,2 mnkr. Det var bättre än det budgeterade underskottet på -23,9 mnkr. Det är främst kostnadssidan som blev lägre än budget. Den rådande situationen med pandemin har medfört begränsningar i verksamheten och därmed lägre driftskostnader med 13 %.

Kapitalet inom fakulteten fortsätter att minska och utgör vid utgången av 2020 ca 8 % av omsättningen. Fakulteten som helhet är därmed inom det tillåtna intervallet -3 % till 10 %. Det balanserade kapitalet påverkas dock av ett underskott på fakulteten centralt och det finns variationer mellan institutionerna.

Antalet helårsarbetare (håa) var 998 vilket är en ökning med 2 jämfört med år 2019. Under de senaste fem åren har fakulteten ökat med 114 håa.

Fakulteten nådde upp till det totala grundutbildningsuppdraget 1 133 helårsstudenter (hst) och har till och med överpresterat 97 hst.

Inom forskarutbildning hade fakulteten ett uppdrag på 37 examina, och totalt utförde fakulteten 24 examina år 2020.

Breddad rekrytering och breddat deltagande

Sedan i höstas pågår ett arbete vid svenska lärosäten att ta fram en strategi för arbete med breddad rekrytering och breddat deltagande. Det syftar till att i högre grad nå de grupper i samhället som hittills inte sett högskoleutbildning som en möjlighet. Alla – oavsett social eller geografisk bakgrund, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder – ska uppfatta studier vid ett universitet som en självklar möjlighet.

Nu har fakulteterna givits möjlighet att ge synpunkter på förslaget till SLU:s strategi. NJ:s fakultetsnämnd diskuterade förslaget. En samstämmig uppfattning var att strategin var väldigt försiktigt formulerad och att den mest handlade om rekryteringen och mindre om breddat deltagande. Nämnden beslutade att Torleif Härd som ordförande skulle fastställa remissvaret, som ska skickas senast den 26 februari. Det är prorektor Karin Holmgren som på SLU ansvarar för detta arbete.

Ny docent på NJ

För en tid sedan beslutade SLU att en person som är utnämnd till docent vid ett annat lärosäte inte behöver genomgå en ny docentprövning då den personen får en anställning vid SLU om vissa formalia är uppfyllda. Nu har den första docenten blivit utnämnd på NJ enligt denna praxis. Det är Björn Rogell på institutionen för akvatiska resurser som blivit utnämnd till docent i ämnet biologi med inriktningen ekologi. Björn utnämndes till docent på Stockholms universitet 2017. Fakultetsnämnden beslöt nu att någon ny prövning inte behöver göras.

Andra nyheter

Docentföreläsningar på NJ

Den 17–19 mars är det docentföreläsningar på NJ. Se detaljer här

Nominera – men inte bara män till August T Larsson

I drygt en månad har utlysningen till August T Larsson gästforskarprogram nu varit öppen. Marnie Hancke som är sekreterare i kommittén, säger att antalet ansökningar har sjunkit de senaste åren. Marnie säger att det är en möjlighet för NJ:s institutioner till finansiering av en gästforskare.

Läs mer om möjlighten till finansiering av en gästforskare – man som kvinna

Pär Aronsson
Fakultetsdirektör
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU