Valborgsfirandet ställs in i Uppsala och Lund

Publicerad: 25 januari 2021

Även i år ställs det traditionsenliga valborgsfirandet in i Uppsala och Lund. Situationen i och med coronapandemin är fortsatt allvarlig och förväntas förbli så även i slutet av april.

Att samla över 150 000 personer i Uppsalas stadskärna dagarna kring sista april är inte försvarbart i rådande situation. Därför kommer aktiviteter som leder till större sammankomster att ställas in.

I Uppsala har flera aktörer ställt sig bakom beslutet, däribland SLU, Uppsala universitet, Uppsala Kommun, Akademiska sjukhuset, Region Uppsala, Polisen och Destination Uppsala.

Aktiviter som ställs in är bland annat:

• Forsränningen
  • Aktiviteter i Ekonomikumparken
  • Sillunch på UKK
  • Mösspåtagning i Carolinabacken

Även Lunds kommun rapporterar att valborgsfirandet i Lunds stadspark ställs in då det inte kan ske på ett smittsäkert sätt. Det pågår ett arbete i kommunen tillsammans med polis, universiteten och studentorganisationer för att hitta andra lösningar.