Prefektbrev KV, vecka 23

Publicerad: 08 juni 2020

En fredagshälsning såhär i studenttider.

Efter dagens övningar har vi äntligen satt punkt för vårens kliniska undervisning. Jag vill rikta ett STORT tack till alla dedikerade medarbetare som gjort att vi rott denna otroligt besvärliga vår i hamn. Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas - medarbetarna är KVs överlägset största resurs!

Vad jag har förstått så kommer vi under nästa vecka få bättre klarhet kring hur vi ska tänka och planera inför höstens undervisning. Jag hoppas innerligt på att pandemiläget stabiliseras och att undervisningen kan normaliseras.

På tisdag kör vi ett digitalt KV-info. Det blir bra med ett tillfälle att vara samlade, om än inte rent geografiskt. Själva informationen kommer att hållas på svenska denna gång och jag hoppas att ni som inte pratar svenska har överseende med det. För att på bästa möjliga vis öka trivselfaktorn vid mötet (eller senare) kommer Sussie att lämna en fika-kuponger i ditt postfack. Håll utkik efter den.

UDS har senaste veckan haft akut- och operationsintaget på hästkliniken stängt till följd av MRSA, men det bör vara igång igen nästa vecka efter sanering. Provtagning är även på gång i andra närliggande lokaler och det återstår att se om smittan finns även utanför hästkliniken.

Jag har tidigare missat att uppmärksamma att SLU Committee for Global Animal Diseases (CGD) har utsett artikeln "Risk factors and dynamics of verotoxigenic Escherichia coli O157:H7 on cattle farms: An observational study combining information from questionnaires, spatial data and molecular analyses" till 2019 års bästa vetenskapliga artikel. Stort grattis till förstaförfattaren, Lena-Mari Tamminen med flera!

Under vecka 24 kommer jag att vara på plats måndag, tisdag och fredag.

Trevlig helg!