Kandidatarbete om restaurering av koraller prisas

Publicerad: 24 juni 2020
Charlie Gong tar emot ett pris

Charlie Gong, student på institution för akvatiska resurser (SLU Aqua), har vunnit pris för sitt examensarbete om korallrestaurering. Under våren hade SLU:s studenter som skrivit exjobb möjligheten att göra vetenskapliga postrar och ställa ut dem digitalt. Utställningen öppnades på Thesis Day och Charlie fick gå upp på scen under avtackningen av studenterna och ta emot pris för en delad andraplats för bästa layout.

Enligt juryns motivering ingav Charlie Gongs poster bland annat en direkt känsla av hav; "Good use of the posters possibility in both pictures and colors. The layout takes consideration to the content and leads the eye through the story. A title, and a sub title, that attracts attention and creates curiosity. When you pass the poster you perceive the sense of the sea."

Här kan du se Charlie Gongs prisade poster, Coral Reefs in the making - exploring a sea of options

Och här kan du läsa mer om prisutdelningen och Thesis day, som i år till stor del arrangerades virtuellt. Drygt 750 personer såg den live-streamade avtackningen av studenterna och den digitala posterutställningen.

Hur innovativa är dagens restaureringsmetoder?

Charlie Gong är intresserad av restaurering i tropiska system, framför allt av korallrev som är känsliga system och hårt utsatta för både klimatförändringar och andra mänskliga störningar. I sitt examensarbete handleddes han av Charlotte Berkström, forskare på SLU Aqua med erfarenheter från dessa tropiska miljöer.

Charlie Gong undersökte vilka olika typer av restaureringsåtgärder som finns och hur inriktade dessa är mot att mildra effekterna av klimatförändringar.

- Jag försökte även kategorisera dem utifrån hur mycket de inskränkte på den naturliga miljön och hur innovativa de var, säger Charlie Gong.

Charlie Gong undrade om det kan vara så att ett paradigmskifte är på gång där man inte nödvändigtvis ska återställa korallreven till hur det tidigare varit. Istället kan reven kanske se annorlunda ut i framtiden, så länge de levererar liknande ekosystemtjänster i form av fisk, skydd, m.m. som tidigare. De flesta revrestaurerare använde dock mer vedertagna restaureringsåtgärder som var billiga och inte särskilt innovativa eller inskränkte på den naturliga miljö

Uppsatsen har titeln: Coral reefs in the making – Exploring a sea of opportunities och kommer inom kort att finnas sökbar i SLU:s öppna arkiv Epsilon.

Vill du också göra ditt exjobb (självständigt arbete) vid SLU Aqua?

Som examensarbetare hos oss får du arbeta med verkliga problemställningar inom pågående forskningsprojekt tillsammans med handledare som är Sveriges ledande experter inom området.

Här hittar du aktuella utlysningar och förslag på ex-jobb hos oss!

Charlotte Berkström, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU