SLU-nyhet

Fortsatt stark tillväxt väntas på marknaden för ekologiska livsmedel i Norden och Baltikum det kommande årtiondet

Publicerad: 06 februari 2020
Ekologisk kålodling.

Strävan efter en hälsosam livsstil och medvetenheten kring ekologisk mat och dryck har i allmänhet ökat bland konsumenter i Norden och Baltikum de senaste åren. I kombination med subventioner och politiska initiativ för att främja ekologisk livsmedelsproduktion har det bidragit till en kraftig tillväxt av marknaden för ekologiska livsmedel – en tillväxt som väntas fortsätta det närmaste årtiondet.

I en rapport framtagen inom ramen för projektet ”Nordic Nutrition the Green Way”, finansierad av Nordiska ministerrådet, ges en bild av marknaden för ekologisk mat och dryck i de nordiska och baltiska länderna. De nordiska länderna Danmark, Sverige, Norge, Finland och Island har de mest utvecklade marknaderna när det gäller försäljning och produktion av ekologiska livsmedel. Bland dessa ligger Danmark och Sverige i framkant, följt av Norge och Finland. På Island har ekologiska livsmedel ännu inte fått samma genomslag utan bromsas av en begränsad efterfrågan och ogynnsamma klimatförhållanden för ekologisk produktion.

Marknaden för ekologiska livsmedel förväntas växa i alla nordiska länder det närmaste årtiondet, både sett till de ekologiskt odlade jordbruksmarkerna och försäljningen av ekologiska livsmedel. Tillväxten drivs av en ökad efterfrågan bland konsumenter och i flera länder finns också politiska initiativ som bidrar till att marknaden för ekologiska livsmedel växer. I Sverige finns exempelvis målsättningen att 60 procent av de offentliga livsmedelsinköpen ska vara ekologiska år 2030. Andra exempel innefattar stöd till isländska lantbruk som väljer att övergå till ekologisk produktion.

De baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen är fortfarande tillväxtmarknader när det kommer till ekologiska livsmedel. Trots att ekologiska livsmedel utgör en relativt liten del av den totala detaljhandeln (cirka 1–3 procent år 2017) har andelen ekologisk försäljning fördubblats i vart och ett av länderna de senaste tio åren, och förväntas fortsätta att växa. Marknaden för ekologiska livsmedel i dessa länder är främst fokuserad på export, men även den nationella efterfrågan ökar.   

De självstyrande områdena, som inkluderar Färöarna, Åland och Grönland skiljer sig från de nordiska grannländerna och marknaderna för ekologiska livsmedel befinner sig fortfarande i en mognadsfas. Konsumenterna här ser i många fall de lokalproducerade livsmedlen som nästintill ekologiska och upplever nödvändigtvis inte samma behov av att ställa om till en certifierad ekologisk produktion.  

Maria Tunberg