Kungliga Skogs-och Lantbruksakademins A. W. Bergstenpris tilldelas Hans Andersson

Publicerad: 14 december 2020

Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA har utsett 2021 års mottagare av priser och belöningar för förtjänstfulla insatser inom akademiens områden. Utdelningen av 2021 års priser sker digitalt den 28 januari 2021, men pristagarna kommer även att bjudas in till 2022 års högtidssammankomst.

Motivering:

Akademiens A. W. Bergstenpris tilldelas professor Hans Andersson, Örsundsbro, för framstående insatser inom lantbruksekonomisk forskning och undervisning. Hans gärning har präglats av en särskild förmåga att på ett naturligt sätt koppla ihop avancerad ekonomisk teori med den praktiska primärproduktionen och med livsmedelskedjan ända fram till konsumentmarknaden. Hans Andersson har på ett mycket förtjänstfullt sätt och med stor respekt för sina adepter förmedlat kunnande om de ekonomiska förutsättningarna för lantbruket.

Under lång tid, ända sedan genomförd agronomutbildning, har Hans Andersson varit en stark kraft inom SLU som satt utbildningens kvalitet i centrum. Med djupt engagemang för sitt ämne och för sitt uppdrag har han både uppskattats av, och präglat, generationer av studenter, doktorander och forskarkollegor. Hans insatser har även sträckt sig utanför universitetet genom många och djupa kontakter med svensk lantbruksnäring, både lokalt på gårdsnivå och inom centrala delar av näringslivet.

Genom sina insatser inom undervisning, forskning och samverkan med omgivande samhälle har Hans Andersson varit en viktig kraft i det svenska lantbrukets utveckling.

Här finner du mer information och fler priser inom Akademin