Uppsats om riksdagen uppmärksammar akademisk utbildning

Publicerad: 22 januari 2020

Rektor har fått en inbjudan från Sveriges riksdag att delta i en uppsatstävling om just riksdagen. Alla studenter kan delta. Det är institutionerna på SLU som nominerar vilka uppsatser som ska vara med i tävlingen. Sista datum för att skicka in är den 31 augusti.

Det är första året som riksdagen utlyser denna tävling. Den uppsats som en institution nominerar ska vara examinerade under höstterminen 2019 eller vårterminen 2020 och det är studentens handledare som nominerar uppsatsen. Uppsatserna kan vara på kandidat-, magister- eller masternivå.

– Vi vill uppmärksamma akademisk utbildning och forskning som en viktig grund för en både bred och djup förståelse av vårt samhälle och dess styrelseskick. Genom att lyfta fram uppsatser om riksdagen vill vi dessutom uppmuntra mer av forskning om och analys av riksdagens roll och funktion, säger talman Andreas Norlén i ett pressmeddelande från riksdagen.

Priset består av ett diplom och en gåva samt att delta vid en ceremoni i riksdagshuset. Det två vinnande bidragen meddelas i början av december.

Filmen och mer information

Se filmen med talman Andreas Norlén här om uppsatstävlingen

Något mer information finns på riksdagens hemsida här

Thomas Larue, sekretariatschef
e-post:
thomas.larue@riksdagen.se
telefon: 08-786 66 67

Foto: Melker Dahlstrand, Sveriges riksdag.