Lantmännens forskningsstiftelse utlyser 25 miljoner kronor

Publicerad: 05 september 2019

Lantmännens forskningsstiftelse investerar i forskning vid olika högskolor, universitet eller institut, både nationellt och internationellt. Stiftelsen delar årligen ut 25 miljoner kronor och syftet är att utveckla idéer och generera kunskap som kan ge ökat värde i hela kedjan från jord till bord.

Nu finns möjlighet att söka pengar inom tre fokusområden, lantbruk och maskin, bioenergi och gröna material samt livsmedel och förpackningar. Inom området lantbruk och maskin finns tre rubriker där stiftelsen preciserar vilken typ av projekt de gärna ser.

- Hållbar intensifiering av svensk växtodling
- Rätt kvalitet på spannmål och andra råvaror
- En lönsam och hållbar animalieproduktion

Inom dessa rubriker ryms flera områden där forskningsprojekt med ekologisk inriktning eller projekt relevanta för ekologisk produktion kan vara aktuella. Det kan röra frågor som icke-kemisk bekämpning, bevarande och återskapande av biologisk mångfald, nya användningsområden för vall samt metioninkällor i ekologisk fjäderfäproduktion.

Ansökningssystemet öppnade 1 september och är öppet till och med 1 oktober. Beslut om inkomna ansökningar kommer att meddelas i början av december.

Läs mer på lantmännens webbplats >