Ny bok om ekologisk djurhållning

Publicerad: 13 juni 2019

’Improving organic animal farming’ har nyligen publicerats av Cambridge-baserade utgivare, Burleigh Dodds Science Publishing Limited. Boken tar särskilt upp den roll som ekologisk djurhållning spelar för viktiga miljöfrågor. Dr Malla Hovi, veterinär, epidemiolog och konsult vid Preventable Surprises säger, "Denna bok kommer extremt lämpligt, när världen måste omvärdera livsmedelsproduktionen och kostvanor inför klimatförändringar och markförstöring." Det finns ett stort behov av en bok som denna. Genom att samla författare, vilka alla är ledande inom sitt forskningsområde, utgör boken ett pålitligt och gediget referensarbete som kan användas många år framåt.

Boken innehåller ett kapitel skrivet av Organic Research Centres (ORC) Susanne Padel om Principerna för ekologisk djurhållning, ett kapitel av Laurence Smith (nu ex ORC) om Effekten av ekologisk skötsel på växthusgasutsläpp och energieffektivitet inom animalieproduktion (med AG Williams från Cranfield University) och ett kapitel av Lindsay Whistance om Förstärkt naturlighet och mänsklig skötsel inom ekologisk djurhållning. Lindsay bidrog också till ett kapitel om Integrerad växtodling-djurhållning, med agroforestry, för förbättrad ekologisk djurhållning.

Boken är indelad i tre nyckelavsnitt. Del 1 är inriktat koncept som har stark koppling till ekologisk djurhållning med aktuell forskning om miljöpåverkan, förebyggande djurhälsoarbete, ökad naturlighet och djurvälfärd. Det granskar också hur ekologiska system passar in med agroforestry, pastoralism och extensiva jordbrukssystem. Del 2 inkluderar fallstudier från ledande experter om aktuell forskning specifikt om möjligheter och utmaningar för ekologisk mjölk- och nötkött-, får-, get-, gris- och fjäderfäproduktion. Denna del innehåller även avsnitt om ekologisk akvakultur och biodling. Del 3 har ett framtidsperspektiv och diskuterar relevanta frågeställningar för den kommande ekologiskt jordbruk.

Francis Dodds, redaktör på Burleigh Dodds Science Publishing, som har publicerat den nya boken, säger "Ekologisk djurhållning växer snabbt, men står inför en rad utmaningar inom områden som näringsförsörjning, hälsa och djurvälfärd. Boken och dess ingående delar granskar och ger en överblick över den bredd av forskning, som tagit sig an dessa utmaningar. "