Canvasprojektet går mot sin slutfas

Publicerad: 14 juni 2019

Det har varit full aktivitet i Canvasprojektet det gånga läsåret. Sedan 25 mars skapas inget nytt i Fronter, alla kursrum skapas numera i vår nya lärplattform Canvas. 27 juli går Fronter in i ett läsläge, vilket bland annat innebär att man inte kan ändra något i rummet eller lägga till personer.

Under läsåret har vi haft flera utbildningar och hjälpstugor på alla våra studieorter för att verksamheten ska komma igång med Canvas. Stugorna har varit uppskattade och visat sig vara ett bra tillfälle för lärare att arbeta koncentrerat med sina kurser i Canvas, med praktisk hjälp inom nära räckhåll.

Responsen från lärarna har varit mestadels god. Många tycker att Canvas är lätt att använda och man ser många fördelar och möjligheter med systemet. Bland fördelarna kan nämnas att Canvas möjliggör effektiv metodik och pedagogik i kursen samt erbjuder våra lärare och studenter moderna verktyg för interaktion och kommunikation. Canvas är också ett öppet system som lätt kan integreras med andra system/produkter.

En integration som vi testat under våren är Kaltura. Kaltura är en mediatjänst som gör det möjligt att spela föreläsningar med tillhörande quizz och visa den i Canvas på ett enkelt sätt.

Under sommaren går projektet in i en vilande period och i höst drar slutfasen igång. Många har redan gått över till Canvas men vi tippar på att ännu fler kommer att ansluta i samband med höstens kursstarter. För att möta behovet av support kommer vi att erbjuda ännu fler hjälpstugor under hösten. Vi lägger fortlöpande ut nya tillfällen i vårt kalendarium.

I höst kommer vi också att se över hur kursrum skapas i Canvas. Förhoppningen är att kunna automatisera processen så att alla etablerade kurser får ett kursrum tilldelat sig. Vidare kommer vi att titta på fler möjliga system att integrera med Canvas, exempelvis TimeEdit, SLU:s nya systemstöd för digitalt schema, tjänste- och kursplanering samt tentamenshantering.

20 december stänger Fronter och innan dess behöver alla som har kursrum i Fronter se över sitt material som man kanske vill återanvända i Canvas.

Sist men inte minst är vi glada över nyheten att Uppsala universitet också går över till Canvas. Vi ser fram emot ett gott samarbete och givande erfarenhetsutbyten.

Har du frågor om övergången till Canvas, kontakta canvas@slu.se. Nya kursrum skapas av IT-stöd, it-stod@slu.se.