”Vi måste skapa en stark organisation för samverkan”

Publicerad: 03 maj 2019

Prorektor Erik Fahlbeck och dekanerna har under våren bjudit in alla medarbetare för en diskussion om hur samverkan kan organiseras på SLU. Som grund för diskussionerna ligger den rapport som blev klar vid årsskiftet.

– Som det är idag har SLU knappt någon sammanhängande organisation för samverkan. Vi samverkar på många sätt och i många olika former men den gemensamma strukturen saknas ofta och där den finns är den väldigt otydlig. Efter en extern översyn har vi också sett över samverkanslektorerna roller och uppdrag. De, många andra medarbetare och centrumbildningar kommer fortsatt fylla viktiga funktioner i vår samverkan, men vi behöver ha tydliga ingångar till SLU och en ännu bättre omvärldsbevakning, säger prorektor Erik Fahlbeck.

För att få igång en diskussion om hur SLU bäst organiserar samverkan har Erik Fahlbeck tillsammans med dekanerna för de fyra fakulteterna bjudit in till möten under våren i Alnarp, Uppsala och Umeå.

– Jag vill förankra rapportens förslag. Det behöver diskuteras. Men jag vill också gärna ha konkreta förslag på kompletteringar och förbättringar.

Tre av fyra möten har nu hållits. Mötet i Umeå hålls den 24 maj.

– Det har varit bra och stundom livliga diskussioner på våra möten. Många är engagerade i samverkan på SLU. Rapportens förslag på en fakultetsövergripande samordning av samverkan har fått både ris och ros och många kloka synpunkter har kommit fram. Vår plan är att nu ta in alla synpunkter och återkomma med ett förslag efter sommaren, säger Erik.

Samverkanssekreterare är en helt ny roll som föreslås i rapporten. De ska kommunicera och inspirera och ha överblick över de insatser som planeras inom SLU. De ska också hålla sig uppdaterade om vilka externa initiativ som tas där SLU skulle kunna bidra samt söka externa aktörer som kan vara intresserade av att samverka i frågor som berör SLU:s verksamheter. Samverkanssekreterarna är tänkta att vara placerade på fakultetskanslierna men arbeta fakultetsövergripande. De är också tänkta att vara centralt finansierade men inga beslut är ännu fattade.

De första förändringarna är planerade att införas under hösten 2019.

– Vi behöver skapa en tydlig organisation för samverkan. SLU har kompetenser som är så centrala för dagens stora frågor men vi måste få större genomslag i samhället. Precis som utvärderarna i KoN konstaterade – vi måste våga ta större plats, säger Erik Fahlbeck.

Bilden: Erik Fahlbeck och Mariette Manktelow. Foto: Mårten Granert-Gärdfeldt, SLU.

Erik Fahlbeck, vicerektor SLU
Tel: 018-671971, 073-0873544