Ny koordinator för SLU Vattenforum

Publicerad: 03 maj 2019

Jens Olsson på institutionen för akvatiska resurser är från och med 1 maj ny koordinator för SLU Vattenforum. I uppdraget ingår även att koordinera SLU:s medverkan i Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen som invigdes alldeles nyligen. Jens är disputerad limnolog och har forskat om vatten och fisk i stort sett i hela sitt yrkesliv.

Jens arbetar på kustlaboratoriet i Öregrund med bland annat kustfiskövervakning, ekosystemanalys och statusbedömningar för fisk nationellt och internationellt.

– Det ska bli spännande att börja arbeta med både Vattenforum och BSSC. Jag har sedan några år varit en av SLU:s representanter i kunskapsrådet för BSSC och har i högsta grad varit involverad i planeringen av utställningen och invigningen av den. Det har varit oerhört intressant att tillsammans med Skansen och forskare vid Stockholms universitet försöka ta fram innehållet i utställningen och hur det ska gestaltas. Överlag är jag nöjd med utfallet. Uppdraget som vattenkoordinator är på 70 procent och huvuddelen av tiden ska Jens lägga på BSSC. Jens tycker BSSC är en fantastisk plattform med enorma möjligheter.

– Det är en unik möjlighet för oss att visa att SLU i högsta grad är ett vattenuniversitet. SLU har en djupgående kompetens när det gäller vatten, och det som växer och lever under ytan. Verksamheten på BSSC är bara i sin linda och kan utvecklas enormt. Tänk bara att det är planerat att 500 skolklasser per år ska besöka platsen. Vilka möjligheter öppnar sig inte här?

SLU Vattenforum bildades 2018 med bas på NJ-fakulteten. Jens ska börja mer ordentligt med arbetet på Vattenforum efter sommaren.

– Som ett första steg tänkte jag att stämma av med mina två företrädare Sara Gräslund och Leonard Sandin. Jag har även ambitionen att träffa forskare verksamma inom vattenområdet för att presentera mig och ta in synpunkter på hur ett framtida vattenforum ska utformas.