Notiser från VH-fakultetens sammanträde den 11 december

Publicerad: 12 december 2019

På årets sista sammanträde med fakultetsnämnden, den 11 december, behandlades bland annat strategiarbetet och revideringen av agronomprogrammen och flertalet rekryteringsärenden gick till beslut.

Strategi 2021 – 2025

SLU har våren 2019 inlett arbetet med att ta fram en ny strategi. Vår fakultet har börjat arbeta med strategin i form av workshops och inspirationsseminarier. Dirk-Jan de Koning gav fakultetsnämnden en statusrapport från arbetet. Fakultetsnämnden fortsätter arbetet tillsammans med prefekterna den 15-16 januari.

Agronomprogrammen och näringarna

Agronomprogrammen är under pågående revidering. I det arbetet har vi dialogmöten med näringarna. Det andra av tre planerade dialogmöten med syfte att jobba med utveckling av agronomutbildningen har nyligen hållits.

Vice dekan för grundutbildning Johanna Penell konstaterade att det var otroligt bra dagar med givande samtal. Hittills har dialogmötena, bland mycket annat, resulterat i förslag på formuleringar av en beskrivning av yrkesrollen agronom och utbildningens syfte, som nämnden fick ta del av.

Ett viktigt, konkret budskap till fakultetsnämnden var att uppmuntra lärare och forskare att närvara vid näringslivsdagarna.

Det tredje och sista dialogmötet är i april 2020.

Rekryteringsärenden

Fakultetsnämnden beslutade anta sex nya docenter: Docentföreläsningarna hölls den 18 november. Sammanfattningar av samtliga föreläsningar finns att läsa på den här sidan.

Institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskaper har anhållit om att förlänga adjungeringen av en professor i miljörelaterat smittskydd. Fakultetsnämnden beslutade att föreslå för rektor att förlänga anställningen.

Institutionen för kliniska vetenskaper har anhållit om förlängning av gästprofessur i smådjurskirurgi. Fakultetsnämnden beslutade att föreslå för rektor att förlänga anställningen.

Fundraising vid VH-fakulteten

På VH har fundraising varit en del av verksamheten sedan ca 2013 vilket har resulterat i 112 miljoner kronor till vår forskning.

Åsa Formo är ny fundraiser på VH-kansliet efter Christine Jakobsson, som numera jobbar mestadels centralt med denna fråga. Åsa berättade vad fundraising innebär och hur VH:s organisation och arbetssätt ser ut för detta.

Åsa betonade vikten av att hon behöver ha kontakt med alla i organisationen. Hon kommer att besöka alla institutioner under våren. Tveka inte att kontakta henne i frågor gällande fundraising!

Ekonomi

Den slutgiltiga anslagsfördelningen beslutades av dekan den 12 november. Fakultetsekonom Inger Alderborn sammanfattade innehållet för fakultetsnämnden.

Fakultetsnämndens nästa sammanträde

• 15-16 januari – dekaner, fakultetsnämnd och prefekter jobbar tillsammans med strategin 2021-2025
  • 6 februari – fakultetsnämndens sammanträde

Translation to English will be published soon.