Åsa Ohlssons forskning om höftledsdysplasi hos katt får uppmärksamhet i media

Publicerad: 20 december 2019

Åsa Ohlsson har tillsammans med andra forskare från SLU visat att det går att avla bort höftledsdysplasi hos katter av rasen maine coon. Studien har uppmärksammats i media, bland annat i P4 Uppland och Vetenskapsradion.

- Det är otroligt kul att flera har rapporterat om studien, höftledsdysplasi är vanligt i större katter och otroligt smärtsamt, kommenterar Åsa Ohlsson.

Studien är den första som undersöker ärftligheten för höftledsdyplasi hos katt och har publicerats i tidskriften Scientific Reports.

Åsa Ohlsson är själv uppfödare av maine coon och reportern från P4 Uppland fick vara med när hon röntgade höfterna på katten Zebrina, en 10 månader gammal hona som Åsa hoppas kunna använda i avel i framtiden.

- Studien visade att ju fler generationer som katterna avlats enligt hälsoprogrammets rekommendationer, desto högre blev sannolikheten för att höfterna skulle förbättras för avkomman. Zebrina är en katt i femte/sjätte generation efter katter som är röntgade för höftledsdysplasi och jag ser ingen anledning till att sluta röntga mina avelsdjur, även om det nu gått ett antal generationer med normal höftledsstatus på mina avelskatter.

Åsa Ohlsson betonar vikten av hälsoprogrammet.

- Man vill ge kattungarna man föder upp de bästa förutsättningarna för ett långt och problemfritt liv, speciellt när vi nu visat att vi kan undvika det med selektiv avel.

Åsa Ohlsson, forskare
Institutionen för husdjursgenetik, SLU