Överenskommelse mellan Uppsala universitet och SLU om Scifest

Publicerad: 20 november 2019

Uppsala universitet har sedan 2012 årligen arrangerat vetenskapsfestivalen Scifest. Tidigare i år fick SLU förfrågan om att gå in som medarrangör. Nu har rektor fattat beslut om samarbetet och SLU går in som likvärdig arrangör från och med nästa festival i mars och tre år framåt.

Samtidigt får VH- och NJ-fakulteterna i uppdrag att utse varsin representant till Scifest styrelse. SLU ska också utse en person till Scifests styrgrupp.

SLU har tidigare deltagit i festivalen med forskare och montrar. Målet med Scifest är att uppmuntra skolungdomar att ställa de stora frågorna, ta del av den senaste forskningen, testa sig fram och upptäcka hur roligt och intressant det är med vetenskap.

Förberedelserna till nästa års Scifest pågår för fullt och det är SLU:s evenemangskoordinator Rebecca Rikner som drar upp planerna och arbetar hårt för att SLU ska ha ett intressant program när festivalen öppnar i mars.

Foto: Peter Rutherhagen.