Prefektbrev v 42

Publicerad: 24 oktober 2019

Vi kan nu lägga ytterligare en intensiv vecka till historien.

I tisdags och onsdags höll rektor sitt årliga prefektmöte där vi bland annat diskuterade universitetets kommande strategi och organisationsmodeller för olika institutioner. Mötet avslutades med att undertecknad presenterade det stundande valet av lärare/forskare till universitetets styrelse. En process där nomineringstiden börjar i slutet av november och där jag hoppas att vår fakultet kommer att kunna enas om någon bra kandidat att rösta på när det blir val framåt februari-mars.

I torsdags genomfördes den årliga interna miljörevisionen för VHC viket innebar en hel del arbete, inte minst för våra miljösamordnare. Revisionen utföll tämligen väl och rapporten kommer inom några veckor för den intresserade.

Den 21-25:e oktober är det internationella open access-veckan, så på fredag (25/10, kl 12-13) kommer vi tillsammans med biblioteket att anordna ett lunchseminarium med fokus på KVs publikationer och information om open access-avtal som forskare på SLU kan använda. Sussie skickar ut en inbjudan och anmälningslänk på måndag. Välkomna!

Sist men inte minst vill jag flagga för det seminarium om Streptococcus equi subspecies equi infektion hos häst, som ordnas på torsdag (24/10, 13-17, se bifogad pdf) med anledning av John Pringles förestående pensionering. Välkomna till en intressant eftermiddag!

Kommande vecka är jag på plats tisdag-fredag.

Trevlig helg!

Nils

Nedan följer veckans samlade informationspunkter:

• Information om ett Baltiskt mobility grant för unga forskare (Se mail)
  • Information om Linnaeus-Palme planering ansökningsomgång 2019-2020 (se mail)