Fortsatt god SLU-ekonomi efter första halvåret

Publicerad: 28 september 2018

SLU:s ekonomi är fortsatt mycket god med ett positivt resultat efter första halvåret på 5 mnkr. Prognosen för helåret 2018 är -71 mnkr i resultat.

Fakulteterna redovisar efter andra kvartalet ett sammantaget resultat på 16 mnkr, stödverksamheterna redovisar tillsammans ett underskott på -7 mnkr och SLU gemensamt ett underskott på -5 mnkr. Inom stödverksamheterna redovisar skogs- och jordbruksdriften underskott på -7 mnkr på grund av minskade skördar till följd av sommarens torka.

SLU har ett kapital om 560 mnkr där 90 procent av kapitalet finns vid fakulteter och institutioner.

Personalvolymen har ökat med 5 procent den senaste tolvmånadersperioden och är nu uppe på samma nivå som för fem år sedan. Meriteringsanställningar, främst postdoktorer, är den anställningskategori som ökat mest. Professorer fortsätter minska. Det är främst NJ-fakulteten som ökar och det har sin förklaring i att fakulteten gjort en strategisk satsning på postdoktorer och doktorander.