Alumner med programstart 1959 besökte Ultuna

Publicerad: 16 augusti 2018

I onsdags var det återträff i Ultuna för agronomer som började sina studier på SLU 1959. Sedan examen har de träffats vart femte år, men nu på senare år träffas de oftare.

– Även om vi inte ser ut på samma sätt som vi gjorde då har vi fortfarande mycket gemensamt. Det betyder oerhört mycket för oss att träffas och byta erfarenheter med varandra, säger Ingvar Olsson.

Ingvar har under sin yrkesverksamma tid bland annat forskat på SLU inom växtodling och bott en längre tid i Indien där han ledde ett stort internationellt forskningsprojekt om fett och proteiner.

Uppe på plan 6 i Ulls hus där återträffen hålls är stämningen på topp. Det skrattas och pratas gamla minnen. Vänskapen som formades under studietiden består. För många av dem började livet här i Ultuna.

– Här formades vi som unga vuxna och här träffade flera av oss våra blivande partners, säger Sten Häggblom.

Sten bor i Wien sedan 40 år tillbaka. Det var nyfikenheten som ledde honom ut i världen efter att han avslutat sina studier på SLU.

Han fick snabbt jobb på Alfa Laval och hamnade efter några år i Afrika där han jobbade med ett lantbruksprojekt. Tillbaka i Sverige blev han erbjuden att bli svensk handelssekreterare i Österrike och på den vägen är det. Idag jobbar han på Sigmund Freuds Universitet i Wien inom psykiatri trots att han passerat pensionsåldern för flera år sedan.

– När jag tänker tillbaka på min karriär så har jag nog jobbat i ett tiotal olika länder inom åtta olika yrken. Och allt startade på SLU. Här fick jag kunskaper som jag har haft stor nytta av. Bland annat blev jag vald till kårordförande i ULS, vilket gav mig kunskaper och övning i demokrati, beslutsfattning och ledarskap, avslutar Sten.