Årets antagningar upp åtta procent

Publicerad: 13 juli 2018

Antagningsbeskeden för höstens utbildningar har nu skickats ut till de blivande studenterna. För SLU:s del har antalet antagna ökat med åtta procent jämfört med förra året. Totalt antogs 5 211 blivande studenter till SLU:s program och kurser hösten 2018.

Nu måste de som vill börja plugga skynda sig att tacka ja. Sista svarsdag är den 27 juli.

SLU har några av Sveriges mest populära utbildningar. I toppen ligger som vanligt veterinärprogrammet och djursjukskötarprogrammet, båda med mycket höga antagningspoäng.

Strax efter kommer landskapsarkitektprogrammet som ges både i Uppsala och Alnarp. Trädgårdsingenjör - odling går också bra och har ökat både antalet platser, antalet antagna och antagningspoäng under 2018.

– SLU:s ämnesområden engagerar ungdomar vilket är glädjande då utbildningar och arbete inom branscher som rör klimat och hållbarhet förväntas bli än mer viktiga i framtiden, säger Karin Holmgren, prorektor på SLU.

De fem populäraste utbildningarna
på grundnivåoch antalet utbildningsplatser 2018

• Veterinärprogrammet – 100 (Uppsala)
  • Djursjukskötarprogrammet – 80 (Uppsala)