Nyhet

SLU har fått nya Ladok

Publicerad: 21 maj 2018

Sedan 2010 har det pågått ett nationellt systemutvecklingsprojekt (Ladok3) för att utveckla nästa generations system för studieadministration. I förra veckan var det äntligen dags för SLU att driftsätta nya Ladok.

Parallellt med det nationella projektet har det pågått ett lokalt införandeprojekt på SLU som utbildningsavdelningen har drivit tillsammans med IT-avdelningen.

Det nya systemet kommer att medföra flera positiva förändringar för studenter och personal som jobbar med studiedokumentation och administration på SLU, bland annat:

  • Bättre arbetsredskap för lärarna som nu själva kan rapportera resultat direkt i Ladok.
  • Nytt gränssnitt för studenterna, Ladok Student, som fokuserar på självservice.
  • Bättre och snabbare uppföljning gentemot studenterna.
  • Mer rättssäkert när känslig information inte sparas i andra arbetsdokument.
  • Mobilanpassat och webbaserat gränssnitt som kan nås där det finns en uppkoppling.

Ladok ger stöd i olika delar av den studieadministrativa processen och ägs av högskolorna tillsammans genom ett konsortium.

Relaterade sidor: