Bästa platsen gör man själv

Publicerad: 31 maj 2018

Ellinor Portinson höll en muntlig presentation i Alnarp på Thesis Day kring hennes pågående studie om ungdomars platsskapande processer i offentlig miljö.

Ellinor läser Outdoor Environments for Health and well-being och har sedan tidigare en bakgrund som formgivare. I presentationen fick vi se exempel hur ungdomar skapat sina egna platser och använt kreativitet som ett platsskapande verktyg.

Hur kom det sig att det blev detta ämnet?

- Jag har arbetat med produktformgivning för barn. Länge har jag längtat efter att arbeta i ett större sammanhang som är närmare människan och som möter ett behov snarare än att skapar ett behov.

Lekplatser för alla generationer

Ellinor konstaterar att det finns en åldersfixering kring våra offentliga rum. Många ungdomar vill fortfarande gunga och upptäcka höjder, men de får veta att lekplatser inte är till för dom.

- Många platser som erbjuds till ungdomar idag har en idrottskaraktär och jag vill utforska andra möjligheter som ger utrymme för fler intressen. Det behövs flexibla platser och en kontinuerlig dialog med ungdomar.

Thesis day är en ny tradition för SLU, vad tyckte du om dagen?

- Jag uppskattar verkligen Thesis day. Det är som ett genrep inför min examinationspresentation i september. Det var en givande process att förbereda mitt arbete inför dagen. Jag fick en överblick över min arbetsprocess och en möjlighet att få andras reaktioner på mitt arbete. Det är även trevligt att träffa studenter från andra utbildningar, det händer inte så ofta som distansstudent.  Att de andra deltagarnas arbeten var slutförda gjorde ingen skillnad för mig, förutom att det var intessant att ta del av dem.

Text: Annamia Olvmyr