Resultat från 2018 års medarbetarundersökning

Publicerad: 22 mars 2018

Medarbetarindex för hela universitetet ligger stabilt sedan förra mätningen på 68, på en skala från 0 till 100. Men tittar man på resultaten för enskilda frågor så har det skett förändringar på en del områden, både till det bättre och det sämre.

Områden som behöver förbättras är bland andra tydlighet i organisation och information.

Oförändrat resultat gäller för diskriminering, där nolltolerans måste gälla.

Ett klart bättre resultat än förra mätningen fick området visioner och mål. Likaså har rekommendationsviljan ökat, och visar på en positiv trend från minus 6 till plus 1.

Ett område som får fortsatt bra resultat för universitetet som helhet, även jämfört med andra lärosäten, är ledarskap.

– Även området arbetsklimat visar positiva siffror, vilket visare att vi har arbetat med rätt saker sedan förra mätningen, men vi måste fortsätta att arbeta med bland annat stress och återhämtning, säger projektledaren för medarbetarundersökningen, Maria Bergling på personalavdelningen.

Vad är nästa steg?

Cheferna har fått sina resultatåterkopplingar och har tagit med sig resultaten hem och kommer att visa sina medarbetare.  Avsikten är att medarbetare och chefer tillsammans ska arbeta med resultaten. Handlingsplaner ska vara upprättade i mitten av maj.

Bakgrund

Medarbetarenkäten gick ut till 3 107 medarbetare 22 januari 2018. 2 540 respondenter påbörjade enkäten och 2 419 slutförde den.  Efter drygt två veckor och fyra påminnelser hade 78 % av dessa tagit sig tid att svara. Svaren kommer att utgöra ett bra underlag för cheferna att prioritera i sitt systematiska arbetsmiljöarbete.

Fakta:

Medarbetarindex är ett sammanslaget värde för frågor inom områdena arbetsklimat, ledarskap, organisation samt visioner och mål.