Krönika kring boken "SLU - ett universitet mitt i samhällets utveckling"

Publicerad: 12 februari 2018
Ett bord med många böcker. Foto: Annamia Olvmyr

En krönika av Peter Sylwan kring boken om SLU som utgavs under 40-årsjubileet har nyligen publicerats i Sveriges Utsädesförenings Tidskrift.

"Det är en myllrande, inspirerande och välskriven krönika över SLU:s fyrtio år som universitet. För alla som fått sin utbildning eller forskat på SLU - och för den delen också på föregångarna Skogshögskolan, Veterinärhögskolan och Lantbrukshögskolan - är boken dessutom rena nostalgitrippen bland välkända namn, platser och historiska händelser.

Den är förstås också ett måste för alla som vill förstå vilka personligheter, krafter, processer och händelser som gett oss vårt nuvarande skogs- och jordbruk och hur den utvecklingen samspelat med samhällsutvecklingen i stort.", skriver Peter Sylwan bland annat i sin krönika.