Ansökan öppen för Linnaeus-Palme partnerskap

Publicerad: 16 februari 2018

Ett projekt inom Linnaeus-Palme erbjuder möjligheter till lärar-och studentutbyten mellan SLU och lärosäten i låg-och medelinkomstländer.

Linnaeus-Palme partnerskap är ett program finansierad av Sida och administreras av UHR. Det huvudsakliga syftet är att bidra till att bredda rekryteringsunderlaget av unga som kan arbeta inom utvecklingssamarbetet både på hemmaplan och utomlands.

Genom Linnaeus-Palme kan institutioner på SLU ansöka om bidrag för att genomföra ett utbytesprojekt i ett låg- eller medelinkomstland.

Samarbetet sker på institutionsnivå mellan två institutioner eller motsvarande som har samma ämne i fokus för sin utbildning eller i form av ett tvärvetenskapligt samarbete.

UHRs webbplats finns alla information om programmet och hur ansökan sker.

Programmet består av två delar – Linnaeus och Palme. Den första delen, Linnaeus, representerar svenska lärare och studenter medan Palme står för lärare och studenter i samarbetsländerna. Svenska lärare och studenter ges möjlighet att undervisa och studera i olika låg- och medelinkomstländer. Varje projekt förutsätts ha ett konkret akademiskt syfte.

Samarbetet ger möjlighet till erfarenhetsutbyte för lärare och studenter inom såväl grundutbildning som avancerade nivåer på universitet och högskolor, dock inte doktorand- eller forskarnivå.

OBS! Utbytesperioden 2018 är från beviljandedatum till 31 januari 2020.

Hur ansöker jag till Linnaeus-Palme partnerskap program?
  1. Klicka här för att läsa Hur man ansöker till programmet.
  2. Skapa en användarkonto för ansökan.
  3. Fyll i projektansökan, och skicka översikten (som PDF-fil) till Mobilitet@slu.se senast 5 mars.
  4. Mobilitet lägger in projektet i SLU:s sammanställning över samtliga ansökningar och skriver ett yttrande som rektor ska skriva under.
  5. När rektor skrivit under ramansökan skickar mobilitet en signerad ramansökan till dig, senast torsdag den 15 mars.
  6. Du bifogar en kopia av ramansökan till din projektansökan. Sista ansökningsdag är onsdag 21 mars klockan 12.00.

Har ni frågor kontakta Dana Rocklin på Mobilitet@slu.se