Hållbar beskogning i Etiopien vid intensifierad markanvändning ska undersökas i nytt projekt

Publicerad: 12 december 2018

SLU har fått 5.5 miljoner från Vetenskapsrådet för projektet ”Marknadsdriven beskogning i Etiopien – förändring i social resiliens och miljömässig hållbarhet vid intensifierad markanvändning”. Erik Karltun från institutionen för mark och miljö kommer leda projektet.

Det 3 åriga projektet är multidisciplinärt och studierna kommer äga rum i ett område i Etiopien där bönderna i stor omfattning beskogar åkermark med snabbväxande träd på grund av stor efterfrågan på virke. Projektet kommer att studera uthålligheten i de förändrade odlingssystemen men också hur inkomster, matsäkerhet och fördelningen av hushållens inkomster mellan män och kvinnor påverkas.

Projektet är ett samarbete mellan institutionen för mark och miljö, institutionen för stad och land, Wondo Genet College of Forestry and Natural Resources och universitet i Gondar. Projektledare är Erik Karltun och medverkar gör också Jennie Barron.

erik.karltun@slu.se, 018-671277, 070-6901277