Dekanbrev: Halvtid och halvhalt...

Publicerad: 28 augusti 2017

Ny termin med nya studenter och nya uppgifter. Hoppas ni alla njutit av en välförtjänt semester men att ni ändå med glädje kommer tillbaka till era uppdrag och arbetsuppgifter på VH. Jag ser i alla fall fram emot att fortsatt leda fakulteten och jag känner ett starkt förtroende för er mina fantastiska medarbetare ute i den verkliga verksamheten och jag tror att ni även känner förtroende för att jag försöker göra mitt bästa för VH och för SLU. Jag har nu varit er dekan halva min nomineringstid och jag känner att det är dags för en halvhalt för att reflektera över vad vi hunnit göra för att sen blicka framåt och se vad vi kan åstadkomma framåt.

Porträttfoto av Kristina Dahlborn.
Kristina Dahlborn är professor och dekan vid fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Vi har en ekonomi i balans och vi har gjort en översyn av våra ämnesområden. Vi fortsätter dock att minska i personal och vi ser fler sjukskrivningar.  På ledningsrådets strategimöte förra veckan sa jag rent ut att VH inte längre har en ”hållbar utveckling”.

Vi redovisade även alla de viktigaste frågorna för SLU och för den verksamhet man ansvarar för. För SLU är det för mig ”Vad är och vill SLU?” och ”Hur fördelar SLU sina resurser och varför?” Principer för hur vi fördelar resurser kommer förhoppningsvis upp på agendan för LR under hösten och det ser jag fram emot.

Jag tog även upp den omdiskuterade bristen på djursjukvårdande personal och att jordbruksverket nu urholkar lagen genom att gå emot majoriteten av remissyttrande genom att tvinga igenom sitt förslag att ge personal med endast 2 veckors utbildning rätt att bl.a. använda narkotiska preparat till sällskapsdjur vilket är en katastrof för patientsäkerhet och djurskydd.

Jag tog även upp UDS-frågan som en ödesfråga för hela SLU och påpekade att ”Gerdin-utredning” m.m. hittills inte förbättrat undervisningssituationen på UDS. Jag hoppas nu att Maj-Britt Johansson är den kloka person som rektor säger och att hon i samarbete med fakulteten, vår kliniska personal och UDS kommer se till att vår kliniska undervisning och forskning kommer om än inte bli världsledande ändå börja fungera bra igen.

Utöver UDS-frågan anser jag att den viktigaste frågan för VH är ”Hur vi bäst använder de resurser vi har?” mina förslag är:

• Tydligare uppdrag på alla nivåer, transparens i resursfördelning
  • Översyn ämnesområden – tydlig koppling uppdrag och finansiering
  • Stärka och samverka för att med bästa resursutnyttjande genomföra våra gemensamma uppdrag och vår nya strategi

Jag hoppas att vi kan gemensamt rättvisare fördela och genomföra de uppdrag vi har och att alla på VH känner att vi har ett ansvar tillsammans för våra uppdrag och att vi alla behövs.

Utöver att utföra vår vanliga verksamhet kommer vi under hösten fira SLU:s 40-årsdag, arbeta med KoN II och starta upp två plattformar SLU-framtidens djur (natur) och hälsa och plattformen för SLU-Akvakultur. Jag hoppas också att de som sökt medel för skrivarveckor får många manus färdigställda och vi kommer snart med en ny utlysning för er som inte hann söka sist!

Till alla er – lycka till med höstens uppdrag!
Kristina Dahlborn, dekan