Dekanbrev från Anne-Marie Dalin

Publicerad: 21 juni 2017

Aktuellt vad gäller grundutbildningsfrågor är bland annat resursfördelningsmodellens steg 1, det vill säga anslagsfördelningen från styrelsen till program och programgrupper.

Porträttfoto av Anne-Marie Dalin
Anne-Marie Dalin är professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper och vice dekan för utbildning på Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Utbildningsnämnden (UN) beslutade på mötet i maj att SLU ska fortsätta att ha samma utbildningsområden som de lärosäten som ligger under utbildningsdepartementet (samhällsvetenskap/humaniora, naturvetenskap/teknik och design). Enligt förslaget ska på SLU en klassificering enligt en schablon användas (kombination av olika områden). Fakultetsnämnderna har getts möjlighet att lämna synpunkter på förslaget och det diskuterades på senaste mötet. För VH gäller förslaget de husdjursvetenskapliga programmen. Veterinärmedicin och djuromvårdnad är inte med i detta förslag eftersom kostnaderna för infrastruktur för dessa program är höga (ffa för veterinärprogrammet) och man vill centralt på SLU få tid till att först undersöka den delen närmare. Dessutom är ju SLU ensam i Sverige om att ha dessa utbildningsområden.

Enligt Universitetskanslersämbetet, UKÄ, ska nu lärosätena själva kvalitetssäkra utbildningar på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå. En modell för SLU har tagits fram och beslutats av rektor. Hur modellen kommer att fungera för verksamheten ska man undersöka genom pilotstudier. På VH är det Mastersprogrammet Animal Science som är utvalt för piloten. Det blir därför lite sommarjobb att ta fram underlag eftersom det ska skickas in i slutet av augusti.

UKÄ kommer 2019 att följa upp kvalitetssäkringen av SLU:s utbildningsprogram.
Antagningen inför hösten visar att djursjukskötare (DSS) och veterinärprogrammen fortfarande är de absolut populäraste programmen på SLU. I höst kommer 80 studenter att antas på DSS-programmet, en ökning med 100 % sedan 2014. DSS är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden. Intresset för husdjursagronomprogrammet har däremot minskat och här måste SLU och VH jobba mer aktivt med studentrekryteringen.

SLUSS, SLU:s studenters samlade kårer, har nu utsett en ny ordförande för en ettårsperiod. Det är veterinärstudenten Stina Andersson som kommer att axla ansvaret fr.o.m. 1 juli. Det är en viktig position eftersom SLUSS-ordföranden är ledamot i både SLU:s styrelse och UN samt är med i rektors ledningsråd. Stina har tidigare varit ordförande för utbildningsutskottet på VMF. VH önskar Stina lycka till och ser fram emot ett gott samarbete!

Tiden springer iväg som alltid när det är fullt upp och nu är det äntligen tid för återhämtning och semester. Tack lärare och alla andra på VH som på olika sätt bidragit till undervisningen under det gångna läsåret – ni gör ett fantastiskt jobb!

En skön och avkopplande semester önskar jag er alla!
Anne-Marie Dalin