Utbildning i informationssäkerhet

Publicerad: 19 maj 2017

Alla medarbetare på SLU erbjuds kurser i informationssäkerhet via mejl.

Den 16 maj gick det ut ett mejl till alla anställda, med rubriken "Föranalys informationssäkerhet SLU". Många medarbetare har misstolkat mejlet och trott att avsändaren Nanolearning haft mer illvilliga avsikter. Mejlet är dock helt i sin ordning och det är riskfritt att klicka på länken "Starta lektionen".

Länken leder till en kort enkät för att utreda hur medvetna vi anställda är om informationssäkerhet i utgångsläget. I följande veckovisa utskick kommer de olika delkurserna.

I tider av cyberattacker är det naturligt och klokt att vara försiktig med mejlen, men just detta är ofarligt, och till och med att rekommendera! En påminnelse kommer på mejlen inom kort, från avsändaren course@nanolearning.com.

Genom att delta i utbildningen kan du förbättra dina kunskaper i hur du kan skydda dina dokument, konton och annan information.

Den som vill kan också göra delkurserna i snabbare takt, de finns upplagda i sin helhet på internt.slu.se/stod-service/admin-stod/sakerhet/informationssakerhet/utbildning/.

Mer om utbildningen i informationssäkerhet

Utbildningen beskrevs i ett mejlutskick till alla anställda 10 maj, med följande innehåll:

Utbildning i informationssäkerhet för alla anställda

Har du någon gång funderat på det där mailet från Skatteverket? Brukar du använda trådlösa nätverk när du är ute och reser? Har du sparat information som du inte vill att andra ska kunna ta del av eller som du inte vill bli av med?

På SLU finns det flera exempel på att anställdas datorer har blivit krypterade av elak kod, att förfalskade fakturor har betalats, och att våra IT-system attackerats. När detta händer är det väldigt olyckligt. Det kan gå åt många timmars arbetstid för den drabbade och för andra att ordna upp, om det ens är möjligt.

För att höja medvetandet om vikten av informationssäkerhet inom universitetet har SLU Säkerhet, med stöd av universitetsdirektör Martin Melkersson, sett till att alla anställda ska få möjlighet att gå en utbildning i informationssäkerhet.

Nanolearning: korta delkurser

Utbildningen använder sig av konceptet nanolearning, vilket innebär att utbildningen är uppdelad i flera korta delkurser. Utbildningen kommer att gå till så här:

• Du får inom kort en första delkurs kurs skickad till din e-postadress från adressen course@nanolearning.com, med länk för att komma vidare till utbildningen.
  • Varje delkurs tar endast 2-4 minuter att gå igenom.
  • Du kommer att få en delkurs i veckan skickad till dig under ett antal veckor framåt, med uppehåll under sommaren.

Om du inte vill gå utbildningen eller vill slippa få e-post om delkurserna så finns möjlighet att avregistrera sig i kursutskicken, du kan även göra hela kursen på https://internt.slu.se/stod-service/admin-stod/sakerhet/informationssakerhet/utbildning/. Vi på SLU Säkerhet hoppas att du anser att detta är viktigt och att du är med!