Sortval 2017 för ettåriga arter

Publicerad: 19 maj 2017

En ny upplaga av "Sortval 2017 - Stråsäd, trindsäd och oljeväxter" har kommit ut.

I rapporten redovisas de senaste resultat från sortprovningen i stråsäd, trindsäd, oljeväxter, majs och potatis i södra och mellersta Sverige.

I flertalet fall presenteras 2016 års resultat mot bakgrund av de senaste fem årens provningsresultat.

Absolut och relativ avkastning redovisas. Dessutom lämnas kortfattad information om andra sortegenskaper, t.ex. stråstyrka, mognadstid, rymdvikt, tusenkornvikt, proteinhalt och resistensförhållanden.

Sorternas odlingsvärde i olika delar av landet kommenteras och detta ger en uppfattning om de för olika områden och speciell odlingsinriktning bäst lämpade sorterna.

Rapporten

Hagman J, Halling M och Dryler K (2017). Stråsäd Trindsäd Oljeväxter. Sortval 2017. Institutionen för växtproduktionsekologi, Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala.

Rapporten är fri att ladda hem här.

Den kan även beställas gratis hos: Hushållningssällskapet Försäljning / HIR Skåne, Borgeby Slottsväg 11, 237 91 Bjärred, Telefon 046-71 36 98, mobil 0708-81 66 11, Mejl: Thomas.Linne@hushallningssallskapet.se.

Författarna

Jannie Hagman, Institutionen för växtproduktionsekologi, SLU, Uppsala