Dekanbrev från Lena Lidfors

Publicerad: 26 april 2017

Aprilvädret bjuder mest på ruskväder nu, men förhoppningsvis bryter våren snart ut. Våra doktorander och handledare jobbar på för att skapa ny forskning och framtidens forskare. Rapporten om hur SLU ska jobba med jämställdhetsintegrering kommer i maj, och SLU:s ledning jobbar för fullt med planeringen av firandet av SLU 40 år som ska hållas vid olika tider på våra campusar under september.

Porträttfoto av Lena Lidfors Lena Lidfors är professor i etologi vid Institutionen för husdjurens miljö och hälsa och vice dekan på Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, med ansvar för forskarutbildning och lika villkor.

Fakultetens forskningsdag den 16 juni

Vi ska upprätthålla vår tradition med att anordna Fakultetens forskningsdag som i år infaller fredagen den 16 juni kl 10-16 med efterföljande grillparty. Programmet kommer att innehålla ett tema om "Hållbara sällskapsdjur", nominering till forskar Grand Prix, föredrag och posterutställning. Pris utdelas till den bästa doktorandpostern.

Kaffet står uppdukat kl.9.30 och grillningen startar kl.17.00. Vi kommer att vara i Loftet eller Aulan och videouppkoppling kan ordnas för dem som inte kan ta sig till Ultuna. Fakulteten betalar resan för dem som kommer från andra orter.

Vi ser fram emot att alla fakultetens medarbetare tar chansen att lära sig mer om vad vi forskar på inom veterinärmedicin och husdjursvetenskap och att ni vill träffas för en trevlig sommaravslutning av terminen. Mer detaljerad inbjudan kommer i maj, men boka dagen redan nu!

UKÄ:s utvärdering av veterinärmedicinsk vetenskap

UKÄ:s utvärderingsgrupp har nu läst igenom vår självvärdering, allmänna studieplanen, alla individuella studieplaner och gått igenom information om handledare och övriga forskare som kan ha betydelse för doktorandens miljö inom forskarutbildningsämnet veterinärmedicinsk vetenskap.

Den 25 april intervjuades fyra doktorander, två kontaktpersoner för forskarutbildningen, en handledare, fakultetens studierektor för forskarutbildningen och FUNs ordförande av utvärderingsgruppen och ansvariga på UKÄ. I slutet av maj skickar de sin bedömning till VH-fakulteten och vi får någon vecka på oss att rätta till eventuella fel. I slutet av juni skickar UKÄ den slutgiltiga bedömningen till SLU.

Ett stort tack till alla er som på olika sätt har bidragit till utvärderingen!

Fjärde året finansiering av doktorander

Satsningen på att finansiera ett fjärde år i doktorandstudierna med fakultetspengar är nu avslutat. Totalt delades det ut 16 250 000:- till 25 olika doktorandprojekt. Det har varit en uppskattad satsning som förhoppningsvis har lett till att vi har kunnat anta fler doktorander på VH-fakulteten. Övriga fakulteter på SLU har också lagt pengar på ett fjärde år, och uppfattningen är att detta har ökat antagningen till forskarutbildningen på SLU, vilket är i linje med ledningens strategi.

Ansökningar och dokument

Vi har en ny individuell studieplan (ISP) sedan den 1 januari 2017 och den ligger på medarbetarwebben, men riktlinjerna är fortfarande de som antogs 2015.

Vi har förstått att många tycker det är krävande att fylla i alla ansökningshandlingar och att hålla koll på alla regler. För att underlätta för handledare och doktorander när ni ansöker om antagning till forskarutbildningen, om att disputera eller försvara en licentiatavhandling har VH-fakultetens studierektor, Jan Hultgren, sammanställt checklistor där man kan bocka av att nödvändiga dokument har bilagts ansökningen.

Vi hoppas att detta ska underlätta ansökningarna till FUN. Alla handlingar och frågor ska skickas till fun-vh@slu.se.

Lika villkor

Lika villkorsutskottet sammanträder den 3 maj nästa gång. Vi har inte planerat in någon särskild aktivitet denna termin, men vi har diskuterat att ordna ett förlängt lunchmöte i juni för dem som är intresserade av lika villkorsfrågor.

Vi skulle där kunna informera om Tina Sjöströms rapport om hur SLU ska jobba med Jämställdhetsintegrering framöver och om vad Tina och jag lärde oss på den internationella STEM Gender Equality Conference i Berlin den 8-9 juni.

Har du sett eller hört något som du tycker vi bör känna till i Lika villkorsutskottet eller vill du tipsa om aktiviteter vi borde ordna är det bara att du hör av dig till Lena Lidfors, Bercem Johannesson, Maja Malmberg eller till din kontaktperson på institutionen. Vet du inte vem det är? Titta då på VH-fakultetens sida på medarbetarwebben och klicka på Lika villkor.

Uppsala 2017-04-25
Lena Lidfors