Beviljade projekt ur SLU:s klimatfond

Publicerad: 16 november 2017

Nu är det klart vilka projekt som blivit beviljade medel ur SLU:s klimatfond!

I år blev sju projekt beviljade medel:

• Inköp av plastkvarn till provflaskor (Christian Demandt, institutionen för vatten och miljö, Ultuna).
    Motivering: Med relativt små medel minska de lokala koldioxidutsläppen och stärka SLU:s varumärke externt och gentemot studenter.

• Inköp av eldriven fyrhjuling (Elinora Johansson, institutionen för kliniska vetenskaper, Ultuna).
    Motivering: Med en hög koldioxidreducering per krona är detta ett kostnadseffektivt och bra initiativ som alla har att vinna på. Dessutom stärker det SLU:s varumärke gentemot studenter.

• Inköp och installation av videokonferensutrustning, institutionerna för husdjurens miljö och hälsa samt mark och miljö, Skara (Anders H Karlsson genom Karin Wallin, Skara).
    Motivering: Ett tydligt projekt som kommer innebära stor reducering av koldioxidutsläpp och på sikt en besparing av reskostnader och restid.

• Installation av solpaneler på två försöksytor i Västerbottens inland till loggerstationer som idag drivs av bilbatteri(Linnea Hansson, institutionen för mark och miljö, Ultuna).
    Motivering: Med en relativt hög koldioxidbesparing sett till en låg kostnad ger projektet en tydlig signal om att det går att göra mycket för små medel.

• Ombyggnation av dubbelgarage till cykelgarage (Johanna Wallsten, Umeå certifikat/skogsfakultetens kansli, Umeå).
    Motivering: Ett miljö- och hälsofrämjande projekt som berör många personer och bidrar till en relativt stor reducering av koldioxid. Dessutom stärker det SLU:s varumärke inom orten.

• Investering i en elbil (Johan Karlsson, institutionen för husdjurens utfodring och vård, Ultuna).
    Motivering: Med en hög koldioxidreducering och möjlighethet att synas inom och mellan Ultuna och Lövsta forskningscentrum, bidrar projektet till att i stor utsträckning stärka SLU:s varumärke både intern, extern och gentemot studenter.

• Konstruktion av tank i akvatiska laboratoriet (Markus Langeland, institutionen för husdjurens utfodring och vård, Ultuna).
    Motivering: Med starkt inslag av vetenskap och forskning, samt en betydande reducering av vattenanvändning och ekonomisk besparing kan detta innovativa projekt stärka SLU:s varumärke externt och gentemot studenter.

Resterande medel till standardisering av AV-support
Resterande medel i fonden går till att delfinansiera standardisering av AV-support (se SLU ID: ua 2017.1.1.1-2293). Den summan landar på strax över en miljon.

Klimatfonden har en testperiod på tre år och i januari 2018 har dessa tre år gått. Under vårterminen 2018 kommer därför fonden att utvärderas för att se om den kommer att fortsätta vara i drift. Det kommer bli ytterligare ett utdelningstillfälle under hösten 2018.