Hej alla på VH!

Publicerad: 26 januari 2017

Fakultetsledning och prefekter inledde året första arbetsvecka med lunch - lunchmöte. Vi skulle bl.a. att ge synpunkter på de utmaningar som SLU och fakulteten står inför. En sak som nästan alla tog upp var att SLU på alla nivåer behöver bli mer synligt kring de frågor som är angelägna ur ett samhällsperspektiv.

Anne-Marie Dalin är professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper och vice dekan för utbildning på Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

VH har bred kompetens och kunnande och vi måste våga delta i mediala debatter, skriva debattinlägg, vara närvarande på nationella konferenser och seminarier inom våra områden etc. När begrepp som ”post-sanning” och ”faktaresistens” etablerats är det viktigare än någonsin att vi som företräder kunskapssamhället finns med i debatten!  Om vi syns och hörs i angelägna frågor som rör framtiden kan det dessutom kanske påverka forskningsråd till riktade satsningar inom våra områden.

Ett sätt att synas är att medverka i TV-program. VH blev i höstas kontaktade av ett produktionsbolag för TV4 som vill göra dokumentärer om undervisning, forskning och djursjukvård. Efter en första träff hade de informationsmöten med studentkåren VMF och VH-personal. Studenter och personal är eniga om de krav vi ställer för medverkan. Under vecka 3 var representanter för produktionsbolaget här på studiebesök för att bl.a. ta del av verksamhet som inte är direkt klinisk, t ex undervisning i livsmedelssäkerhet. De besökte bl.a. Lövsta (slakteri och mjölkkobesättning) samt träffade forskare inom VH:s olika områden.

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har infört ett nytt system för utvärdering av högskoleutbildningar. Ansvaret läggas nu på lärosätena att ha ett kvalitetssäkringssystem. UKÄ genomför sedan granskningar av utvalda utbildningar. En arbetsgrupp på SLU arbetade under förra året fram ett förslag som rektor beslutade om i december och som kommer att införas under 2017. Enligt en preliminär tidsplan kommer UKÄ att 2019 granska SLU:s kvalitetssäkringsarbete vad gäller utbildningsprogrammen. Redan i höst (september) kommer dock den europeiska organisationen, EAEVE (European Association of Establishments for Veterinary Education) att utvärdera veterinärutbildningen. Det kommer att vara mycket arbete nu under våren med att ta fram självvärderingsrapporten.

Förhoppningsvis har utkastet till ny VH-strategi för perioden 2017 – 2020 diskuterats på alla institutioner.  Den 1 februari kommer fakultetsnämnden att fastställa strategin. Strategin måste följas av handlingsplaner, ett arbete som nu kan påbörjas ute i verksamheten, på institutionerna och för olika utbildningsprogram.

Anne-Marie Dalin