Hej alla medarbetare!

Publicerad: 23 september 2016

Utöver strategiarbete och anslagsfördelningen pågår en rad andra aktiviteter på SLU och på fakulteten. Rektor har nyligen utsett Bengt Gerdin (professor emeritus inom intensiv och brännskadevård, UU) att leda omorganisationen av UDS. Vi ser med spänning fram emot resultatet av detta arbete.

Porträttfoto av Kristina Dahlborn.
Kristina Dahlborn är professor och dekan vid Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Framtidsplattformarna omorganiseras och kommer placeras i linjen  under respektive dekan med fakultetsövergripande styrgrupper. Plattformen Future Agriculture  upphör och istället startas Future Food. Framtidens Mat ska utgöra en arena för SLU:s forskning om livsmedel i vid bemärkelse. I detta ingår såväl primär-produktion som förädling, konsumtion och restprodukter. FAHW blir FAH, Future Animals and Health.

Den nya plattformen kommer arbeta brett och fakultetsövergripande med utgångspunkt i One Health (ett samlingsbegrepp för djurs och människors hälsa och välfärd) som från 2016 finns med i SLU:s regleringsbrev. Plattformen kommer också att inkludera det till One Health kopplade nya fakultetsövergripande området som lyfts i SLU:s strategi ”Betydelsen av naturupplevelser och sällskapsdjur för människans hälsa och välbefinnande”. Plattformens nuvarande samverkansprojekt och arbete bl.a. gällande livsstil kommer att tas tillvara inom den fortsatta verksamheten.

En workshop om våra centrumbildningar, kommittéer mm kommer äga rum den 17 oktober.  Idag satsas 10-15 miljoner på denna verksamhet. Syftet med workshopen är att diskutera bl.a. mandat, överlapp, mottagare, hemsidor, nyhetsbrev mm och hur vi gemensamt bäst nyttjar våra resurser.

Sist vill jag berätta att den 15 december planerar vi en julfest för alla våra medarbetare. Under eftermiddagen kommer vi diskutera VH:s verksamhet och framtid, ni kommer få vara med om en vernissage av våra nyrenoverade gipsdjur och sen blir det middag där ni kommer få i uppdrag att underhålla varandra!

BOKA IN DEN 15 DECEMBER – MER INFORMATION KOMMER!

Jag tänker ofta på hur duktiga och entusiastiska ni är ute i verksamheten - det är verkligen ett nöja att få leda VH-fakulteten.