Havs- och vattenmyndigheten presenterar rapport med stor betydelse för minskad övergödning

Publicerad: 22 september 2016

Institutionen för mark och miljö har bidragit med data till en rapport som presenterades i budgetpropositionen den 20:e september avseende miljömålet "ingen övergödning".

I budgetproposition kunde man under utgiftsområde miljö och avsnittet om miljömålet Ingen övergödning läsa följande:

”Havs- och vattenmyndigheten presenterade i maj 2016 den mest detaljerade och tillförlitliga bedömningen av näringsbelastningen på Östersjön och Västerhavet som hittills genomförts (rapport 2016:12). Den nya bedömningen kommer att få betydelse för det fortsatta arbetet med miljökvalitetsmålet Ingen övergödning.”

SLU är en del av SMED-Vatten, som har utfört den här bedömningen. Institutionen för mark och miljö har bidragit med beräkningarna för jordbruksläckaget av kväve och fosfor för hela Sverige.

Fakta:

Övergödning uppstår på grund av utsläpp av för mycket gödande växtnäringsämnen i mark och vattendrag. I sjöar och hav kan primärproduktionen öka med algblomning och påföljande syrgasbrist. Övergödningen ökar takten på igenväxningen av sjöar och gör så att sjön snabbare övergår i en våtmark. Naturvårdsverket klassar övergödningen som det absolut största hotet mot havsmiljön.