”Mjölkkrisen är inte Arlas fel”

Publicerad: 06 juli 2016

Jerker Nilsson vid institutionen för ekonomi på Sveriges lantbruksuniversitet skriver i SvD Näringsliv att det är de svenska politikerna som måste agera för att priset på mjölk ska öka. Varken Arla eller svenska lantbrukare kan göra något åt priset.

Många av Arlas kritiker verkar inte veta vad de kritiserar. Arlas uppgift är inte att hjälpa svenska lantbrukare till höga mjölkpriser. Arla är en transnationell kooperativ förening med medlemmar i sju länder. Alla medlemmar får samma priser, skriver Jerker Nilsson.

Detta pris är ett resultat sedan Arla har sålt mjölken på marknader runt om i världen och Arla kan inte agera utanför marknadsekonomins ramar. Om Arla skulle erbjuda lantbrukare ett högre mjölkpris än vad världsmarknaden ger skulle det endast fungera en kort period. Därefter skulle Arlas ekonomi skadas.

Nu när Ryssland satt stopp för import från EU har det uppstått ett mjölköverskott i EU. De länder som kan producera mjölk till låg kostnad ökar sina volymer, som en del länder i Europa har gjort. En del svenska lantbrukare kan gå ihop för att sälja sin mjölk på den lokala marknaden och på så sätt förbättra sin ekonomi.

Arla kan inte göra något åt mjölkpriset. Bollen ligger hos politikerna som har lagt på extra kostnader för den svenska produktionen. Dessa kostnader kompenseras inte av politikerna och konsumenterna vill inte betala ett tillräckligt högt merpris så att mjölkbönderna kan klara sig.

Detta skriver Jerker Nilsson på SvD Näringsliv. Läs hela artikeln här