Planeringsstöd till forskning om insekter som proteinkälla

Publicerad: 30 juni 2016

Fakulteten tilldelar Professor Anna Jansson ett anslag om 100 000 kr för planering av ett projekt om insekter som proteinkälla.

Ett ämne som det talas en hel del om idag är livsmedelsförsörjning. Att untyttja insekter som proteinkälla kan vara en framtida lösning och forskning inom området ligger i tiden.

Nu tilldelar VH- och NJ-fakulteterna varsin forskare medel för planering av ett fakultetsövergripande projekt om insekter som alternativ proteinkälla. De båda forskarna är Anna Jansson, professor vid Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (VH) och Åsa Berggren, Professor vid Institutionen för ekologi (NJ).

Anna Jansson och Åsa Berggren har tillsammans tidigare skrivit rapporten "Insects as food - Something for the future".