Institutionsforskare får projektpengar från FORMAS

Publicerad: 11 november 2016

Under gårdagen kom nyheten att forskare från Institutionen för ekonomi beviljats forskningsmedel av FORMAS för projekt inom kategorin Djurskydd och djurskydds-befrämjande åtgärder.

Forskningsprojektet som fått uppemot 4,5 miljoner i forskningsmedel är "Svenska mjölkbönders beslutsfattande, attityder och motiv till att arbeta förebyggande mot mastit för förbättrad djurvälfärd". Huvudsökande för projektet är Nina Lind med bland de medsökande finner vi även Helena Hansson, Carl Johan Lagerkvist, Ulf Emanuelson och Catarina Svensson.

Sammanfattning av projektet:

Projektet består av två delstudier, en fokusgrupp samt workshops. En första enkät har distribueras till ett representativt urval av Sveriges mjölkbönder (vår, 2016). Enkäten undersöker mjölkbönders motiv med att arbeta förebyggande mot mastit, en aspekt av god djurvälfärd, och huruvida deras egen hälsa påverkar på hur man arbetar med djuren och vilka attityder som påverkar beslutsfattande. Del två kommer att undersöka skillnader i motivation med arbetet om generella djurvälfärdsfrågor jämfört med mer specifika rörande djurhälsa och mastit.

Syftet är att beakta hur mjölkbönderna själva ser på djurvälfärd och kan genom den genererade kunskapen användas till att förbättra rådgivning och policy inom mjölkproduktionen. Fokusgrupper med bönder kommer att hållas för att skapa en direkt kommunikation med våra slutanvändare. Dessutom kommer vi att erbjuda veterinärer och rådgivare workshops som en del i att aktivt förbättra djurens situation och välfärd.

Projektet kommer att genomföras i nära samarbete mellan forskare med expertis inom psykologi, företagsekonomi, husdjursvetenskap och veterinärmedicinsk epidemiologi. Projektgruppen består av: FD Nina Lind (Institutionen för ekonomi), docent Helena Hansson (Institutionen för ekonomi), professor Carl Johan Lagerkvist (Institutionen för ekonomi), Professor Ulf Emanuelson (Institutionen för kliniska vetenskaper), och professor Catarina Svensson (Institutionen för kliniska vetenskaper).

Fakta:

Projekttitel: