Friskvårdsbidrag genom Epassi

Senast ändrad: 06 oktober 2023

Från och med den 4:e januari 2022 övergår SLU till hälsoportalen Epassi som samarbetspartner för friskvård. För dig som medarbetare sker inga förändringar. En nyhet är att du kan göra köp i Epassis app.

Genom verktyget Epassi finns uppgifter om leverantörer där du kan nyttja ditt friskvårdsbidrag samlade på ett ställe. Du väljer själv vad du vill nyttja ditt friskvårdsbidrag till. Du kan till exempel yoga, gymma eller varför inte prova på frisbeegolf?

Ditt saldo på upp till 2 000 kronor, beroende på i vilken omfattning du jobbar, tilldelas automatiskt från SLU till ditt Epassi-konto.

Observera! Nya regler angående kvittoköp och fakturor gäller inom kort. Läs mer information under rubriken nedan "För köp hos en ej ansluten friskvårdsleverantör (kvittoköp)".

Hur kommer du igång?

1. Ladda ner Epassiappen. I appen har du tillgång till alla friskvårdsaktiviteter och kan enkelt söka efter den aktivitet som passar dig bäst.

2. Ladda ner appen i Google Play | App Store

3. Har du inte möjlighet att ladda ner appen kan du leta upp en friskvårdsaktivitet i sökmotorn, som du hittar på www.epassi.se under ”Hitta Leverantör”. 

Hur loggar du in?

1. Inloggning sker via appen eller webbläsare. Så fort du blivit tillagd i Epassi får du ett mejl av Epassi. Där finns en länk för att ladda ner appen till din mobiltelefon.

2. Öppna Epassiappen och logga in med BankID. Du kan även logga in med mobiltelefonnummer eller din e-postadress. Om du väljer något av dessa alternativ kommer du få en inloggningskod skickad till dig som du anger i appen.

3. Du kan också välja att logga in via webben på epassi.se/ui/login.
Du loggar enklast in med BankID. Du kan även logga in med mobiltelefonnummer eller din e-postadress. Om du väljer något av dessa alternativ kommer du få en inloggningskod skickad till dig som du anger för att slutföra inloggningen.

Betala med epassiappen

Du kan betala via Epassiappen. Du genomför betalningen och visar det digitala kvittot i kassan. När betalningen är genomförd är kvittot giltigt i 15 minuter, vänta därför med att betala tills att du är framme i kassan.  

Betala med legitimation

Du visar din legitimation i kassan och säger att du vill betala med Epassi. Leverantören skriver in det aktuella beloppet i Epassi-kassan, som sedan dras direkt från ditt friskvårdssaldo.

Information om autogiro

Om du har ett autogiro sedan tidigare är det viktigt att du ser till att ditt Epassi-saldo debiteras i första hand, och att du debiteras via autogiro först efter att ditt Epassi-saldo är nyttjat. Detta fungerar på samma sätt som ett vanligt köp i Epassi med skillnaden att överskjutande belopp hanteras genom autogiro. Meddela din friskvårdsleverantör att du vill använda ditt Epassi-saldo. Observera att rutinen för autogiro skiljer sig mellan olika leverantörer, och det är inte alla som kan kombinera autogiro med Epassi. Fråga din leverantör om deras rutin. Observera att leverantören måste vara ansluten till Epassi.

Utnyttja SLU rabatt

SLU har avtalade rabatter hos Actic, Fitness24Seven och Friskis och Svettis Ultuna, läs mer i de expanderbara menyerna här. För att utnyttja dessa rabatter, informera om att du är SLU anställd i kassan hos friskvårdsleverantören. Uppvisa även passerkort.

Om du har ett autogiro hos en EJ ansluten friskvårdsleverantör

När du redovisar kvitto på genomförda köp via autogiro är det viktigt att du redovisar både kontraktet/avtalet där det framgår vilken tjänst du köper, och ditt betalningsbevis på debiteringen via autogiro. Ett kvitto på friskvård ska avse betalning under innevarande friskvårdsår, och kvittot ska redovisas senast 21 december. 

Gå in på Hitta leverantör och sök upp din friskvårdsleverantör för att ta reda på om de är anslutna.

För köp hos en ej ansluten friskvårdsleverantör (kvittoköp)

För att du ska kunna nyttja ditt friskvårdsbidrag hos en leverantör som ännu inte är ansluten till Epassi, så är det möjligt att skicka in ditt kvitto till oss genom att klicka på Registrera ditt kvitto i inloggat läge på www.epassi.se. Innan du gör det finns det dock några viktiga saker du behöver tänka på.

  1. Observera! Du kan inte få tillbaka pengar för köp gjorda hos friskvårdsleverantörer som är anslutna till Epassi! 
    Kontrollera därför alltid om leverantören du vill gå till är ansluten till Epassi eller ej. Fråga din leverantör eller sök efter din leverantör här för att se om de är anslutna.

  2. Det är viktigt att kvittot du vill registrera har all nödvändig information för att det ska kunna godkännas enligt Skatteverkets regler.

  3. Framöver kommer Epassi inte längre godkänna fysiska papperskvitton/pappersfakturor som skickas in digitalt. Sådana underlag behöver sändas in per post, i original, pga redovisningsregler.

Det enklaste sättet att nyttja ditt bidrag är att gå till en leverantör som är ansluten till Epassi. Då behöver du inte ligga ute med pengar och kvittoredovisa. Här hittar du alla anslutna friskvårdsleverantörer. 

Fakta:

Observera, retroaktivt friskvårdsbidrag betalas ej fr.o.m. 2022!

Vanliga frågor för anställda, längst ned på sidan.

Tipsa om en friskvårdsleverantör
Om din favoritleverantör inte är ansluten till Epassi tar vi gärna emot tips. Mejla namnet på leverantören till support@epassi.se.


Kontaktinformation

Behöver du hjälp med att komma igång?

Välkommen att kontakta Epassi om du har några frågor via mejl eller telefon: 031-57 26 00.