Lokal: Audhumbla, VHC, Ultuna, Uppsala
Videolänk till Skara (Forsellrummet), Alnarp (Plantan) samt Umeå (HollyWood), samt inspelning.
10:30
Inledning – Margareta Emanuelson, SLU (med presentation av VH:s ekonomigrupp)
Hur påverkar marknadens svängningar lantbruksföretagens resultaträkning och vinst? Vad är stort och smått?
Ove Karlsson, Kompetenscentrum Företagsledning SLU
Finns det ett mervärde för svenska livsmedel?
Fredrik Fernqvist, Dr, forskare, SLU
Vilka marknadsstrategier finns idag för att få ut mervärden?
Cecilia Mark-Herbert, Docent SLU
Hur lyckas Svensk Fågel hålla ett pris långt över världsmarknadspriset?
Maria Donis, VD Svensk Fågel
12:10
Lunch (ingår ej, var och en ordnar själv)
13:00
Vad har Norrmejerier för strategier för att klara mejerikonkurrensen och ge ägarna ett högre mjölkpris?
Anders Fredriksson, VD Norrmejerier
Hur kan man få till ett mer hållbart- och klimatsmart sortiment i dialog med konsumenten och dagligvaruhandeln? Hur tydliggöra svenska och hållbara mervärden och skapa ett framgångsrikt svenskt lantbruk?
Louise König, Senior Advisor Hållbarhet
Hur lyckas man med ett varumärke på gårdsnivå?
Gun Ragnarsson, Ragnarssons ekologiska grisar
14:50
Kaffe (ingår för de som angett detta vid anmälan)
Paneldiskussion: Vad behöver Sverige för kompetenser inom marknads-utveckling för att lyckas ta marknadsandelar och höja vinst och lönsamhet
i lantbruket? Kan våra forskningsresultat generera mervärden?
Paneldiskussion med föredragshållarna, ledd av Thomas Norrby, SLU
15:55
Sammanfattning och avslutning – Margareta Emanuelson