3 jun

Se respektive ort i programmet, Uppsala, Umeå, Skara, Alnarp

Hur lyckas vi på framtidens livsmedelsmarknad?

Ekonomi- och marknadsdag 3 juni 2019 för VH:s forskare, lärare och studenter i slutet av sin utbildning.

Målet med dagen är att öka kunskapen inom SLU om marknad, ekonomi och företagsledning.

Det går inte längre anmäla sig till Ekonomi- och marknadsdagen. Vill du delta ändå är du varmt välkommen, men observera att fika endast kommer att finnas till föranmälda deltagare.

En allt viktigare del i svenskt lantbruk är att utveckla marknaden då prispress och stora variationer i världsmarknadspris gör lantbrukarna mycket sårbara. Den vinstmarginal som finns räcker ofta inte för att möta dessa risker, men allt fler lantbrukare tar tag i marknadsfrågorna för att påverka sin egen situation.

Hur hanterar marknadens aktörer dessa frågor? Vi tar upp några olika exempel på strategier på marknaden och analyserar hur de påverkar lantbruksföretagarna.

Dagen riktar sig till VHs forskare och lärare men även till studenter i slutet av sin utbildning samt alla övriga som är intresserade av svensk animalieproduktion. 

Fakta

Tid: 2019-06-03 10:30 - 16:00
Ort: Uppsala, Umeå, Skara, Alnarp
Lokal: Se respektive ort i programmet
Arrangör: VH-fakultetens kommitté för lantbrukets livsmedelsproducerande djur i samarbete med Kompetenscentrum Företagsledning
Sista anmälningsdag: 20 maj 2019
Mer information:

Program

Lokal: Audhumbla, VHC, Ultuna, Uppsala
Videolänk till Skara (Forsellrummet), Alnarp (Plantan) samt Umeå (HollyWood), samt inspelning.

10:30

Inledning – Margareta Emanuelson, SLU (med presentation av VH:s ekonomigrupp)

Hur påverkar marknadens svängningar lantbruksföretagens resultaträkning och vinst? Vad är stort och smått?
Ove Karlsson, Kompetenscentrum Företagsledning SLU

Finns det ett mervärde för svenska livsmedel?
Fredrik Fernqvist, Dr, forskare, SLU

Vilka marknadsstrategier finns idag för att få ut mervärden?
Cecilia Mark-Herbert, Docent SLU

Hur lyckas Svensk Fågel hålla ett pris långt över världsmarknadspriset?
Maria Donis, VD Svensk Fågel

12:10

Lunch (ingår ej, var och en ordnar själv)

13:00

Vad har Norrmejerier för strategier för att klara mejerikonkurrensen och ge ägarna ett högre mjölkpris?
Anders Fredriksson, VD Norrmejerier

Hur kan man få till ett mer hållbart- och klimatsmart sortiment i dialog med konsumenten och dagligvaruhandeln? Hur tydliggöra svenska och hållbara mervärden och skapa ett framgångsrikt svenskt lantbruk?
Louise König, Senior Advisor Hållbarhet

Hur lyckas man med ett varumärke på gårdsnivå?
Gun Ragnarsson, Ragnarssons ekologiska grisar

14:50

Kaffe (ingår för de som angett detta vid anmälan)

Paneldiskussion: Vad behöver Sverige för kompetenser inom marknads-utveckling för att lyckas ta marknadsandelar och höja vinst och lönsamhet
i lantbruket? Kan våra forskningsresultat generera mervärden?
Paneldiskussion med föredragshållarna, ledd av Thomas Norrby, SLU

15:55

Sammanfattning och avslutning – Margareta Emanuelson

Relaterade sidor: