Övergripande ekonomirollen kräver ekonomikunskaper i form av en ekonomirelaterad högskoleutbildning eller likvärdig kompetens. Rollen är det huvudsakliga stödet till institutionen/motsvarande i frågor som rör ekonomiadministration. Rollen samordnar och kvalitetssäkrar ekonomiarbetet vid institutionen/motsvarande. Rollen stödjer även Beslutsstödsrollen med sin ekonomikompetens och genom att ta fram nödvändigt underlag.
Arbetsuppgifter
- Kommunicera med den centrala processen/funktionen kring ekonomifrågor.
- Rapportera fel och förbättringsförslag till den centrala processen/funktionen.
- Informera den centrala processen/funktionen om förfallna kundfordringar som inte ska gå till inkasso.
- Stöd vid ekonomisk uppföljning (t.ex. ta fram relevanta rapporter).
- Ta ut rapporter vid förfrågan (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
- Samordna institutionens/motsvarande bokslutsarbete enligt ekonomienhetens anvisningar.
- Upprätta bokslutsspecifikationer vid årsbokslut (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
- Kvalitetssäkra bokslut Analysera och kommentera bokslut.
- Säkerställa rutiner för övrigt ekonomiarbete.
- Följa upp av HST/HPR-ersättningar.
- Ta fram objektsplan (kostnadsställe, projekt, fritt fält) för institutionen/motsvarande i samråd med överliggande nivåer.
- Lägga upp fritt fält (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
- Kvalitetssäkra redovisning (har regler följts, är siffrorna rimliga).
- Genomföra månadsavstämningar (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
- Sammanställa årlig projektöversyn för institutionen/motsvarande.
- Granska lönekonteringar.
Kompetenskrav
- Ekonomirelaterad högskoleutbildning eller likvärdig kompetens.
- Kunskaper i engelska Kunskaper i SLU:s redovisningsmodell och kalkyleringsmodell.
- Kunskaper i budgetverktyget.
- Kunskaper i Agresso.
- Kunskaper i PaletteArena.