Kontaktinformation
Avdelningen för lärande och digitalisering, Enheten för utbildningssystem och -media
Zoom är ett verktyg för e-möten och e-föreläsningar med möjlighet att kommunicera via video, audio och chatt. Bjud in upp till 300 deltagare.
Med Zoom kan du ge distansföreläsningar via video. Det som behövs är internetuppkoppling, webbkamera och headset med mikrofon.
Första gången som du loggar in behöver du installera Zoom-klienten på din dator.
Du bör även se över dina personliga inställningar. I webbläsaren hamnar du på sidan för personliga inställningar när du loggar in. Från Zoom-klienten når du inställningarna via Settings-Advanced Features-Edit My Profile.
Lösenord (passcode) krävs för alla möten i Zoom från 21 december 2020.
Tänk på att aldrig dela möteslänk och lösenord på öppna webbsidor. Om du ska ha ett större event via Zoom kan du använda funktionen Register. På så sätt kan du ta in anmälningar och förse de som ska delta med möteslänk och lösenord.
Läs mer om lösenord i nyheten Krav på passcode för möten och webbinarier i Zoom.
På studentwebben finns information om hur du loggar in i Zoom och andra digitala verktyg för studier.
Nyhet 15 december 2020: Lösenord krävs för att delta i Zoom-möte