Kontaktinformation
IA-förvaltningen
För att öka säkerheten i IA-systemet kommer SLU under oktober att införa multifaktorautentisering (MFA), för de användare som har en särskild roll i systemet såsom chefer, skyddsombud, HR-specialist etc.
IA (Informationssystem om arbetsmiljö) är det system där du som anställd kan rapportera incidenter – det vill säga händelser som lett till, eller skulle kunna leda till, skador på människor, egendom eller den yttre miljön.
Du kan också rapportera händelser eller beteenden som kan skada SLU:s verksamhet eller strider mot lagar och föreskrifter. Dessutom kan du lämna förbättringsförslag direkt i IA.
Multifaktorautentisering (MFA) är ett extra säkerhetslager när du loggar in. Förutom ditt lösenord behöver du bekräfta inloggningen via en app på din telefon. På SLU används Microsoft Authenticator, som du installerar på din mobiltelefon.
IA-systemet hanterar känslig information om arbetsmiljö och incidentrapportering. För att skydda dessa uppgifter från intrång och stärka säkerheten för både medarbetare och verksamheten inför vi nu MFA.
Kravet på MFA gäller endast de användare som har en särskilld roll i IA-systemet, till exempel chefer, skyddsombud, HR-specialist etc. Att rapportera incidenter, miljöavvikelser eller medicinska avvikelser påverkas inte av förändringen och kräver inte MFA.
14 oktober: MFA aktiveras för alla användare med en roll i IA-systemet.
Om det finns användargrupper som saknar mobiltelefon ska behov av undantag rapporteras av chef, prefekt eller motsvarande till: support@slu.se
MFA är en viktig del i SLU:s arbete med informationssäkerhet. Genom att införa detta stärker vi skyddet av våra system och skapar en säkrare digital arbetsmiljö för alla.
IA-förvaltningen