Nyheter från fakultetsnämnden 13 juni

Publicerad: 11 juni 2024

Här följer ett sammandrag av de viktigaste besluten som fattades vid fakultetsnämndens möte den 13 juni.

Beslut om prioriterade rekryteringar

Beslut fattades om att påbörja följande rekryteringar:

• Universitetslektor i funktionell ekologi i limniska system, institutionen för vatten och miljö
  • Universitetslektor i växtekologi, institutionen för växtproduktionsekologi
  • Universitetslektor i växtfysiologi, institutionen för växtbiologi
  • Biträdande universitetslektor i oorganisk kemi, institutionen för molekylära vetenskaper
  • Universitetslektor i mikrobiell bioteknik, institutionen för molekylära vetenskaper
  • Biträdande universitetslektor i agrarhistoria, institutionen för stad och land
  • Biträdande universitetslektor i markmikrobiologi, institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi

Som ett led i den strategiska planeringen av kompetensförsörjningen vid NJ-fakulteten antog fakultetsnämnden 2017 en målbild för bemanningen av fakultetens ämnesområden och som översiktligt innebär att alla ämnesområden bör ha en kärna av anslagsfinansierade lärare.

En annan komponent i fakultetens strategiska planering är de dialoger som hållits med alla institutioner vartannat år sedan 2018. Baserat på den senaste omgången dialoger våren 2024 har fakultetsledningen gjort en sammanvägd bedömning och prioritering bland de önskemål som institutionerna lämnat. Bedömningen och prioriteringen har utgått från den målbild för bemanning av de ämnesområden som fakultetsnämnden fastställt, institutionens behov, fakultetens och SLU:s strategi, samt behov inom undervisning.

Nämnden beslutade också att fastställa annonsen för rekryteringen av en professor i växtgenetik vid institutionen för växtbiologi.

Strategisk satsning inom molekylära vetenskaper

Fakultetsnämnden beslutade förra året att avveckla ämnesområdet strukturell molekylärbiologi på institutionen för molekylära vetenskaper från och med 2025. I beslutet ingick att föreslå en satsning på institutionen så att den kompetens och infrastruktur som finns inom ämnesområdet strukturell molekylärbiologi integreras i andra ämnesområden på institutionen.

Beslutet som nu fattades avser en tidsbegränsad satsning vid institutionen för att under 2025 och 2026 genomföra denna integrering.

Ansvar för flytt- och återställningskostnader

Nämnden beslutade att upphäva ett beslut från 2010 om att fakulteten centralt ansvarar för flytt- och återställningskostnader när lokalförändringar genomförs. Beslutet innebär i huvudsak att kostnader för flytt och återställande av lokaler i samband med flytt ska hanteras av respektive institution, men att prefekten vid särskilda omständigheter med dekanen kan diskutera en medfinansiering från fakultetens sida.

Datum för fakultetsnämnden 2025

Nämnden beslutade att den under 2025 ska sammanträda följande datum:

• 26–27 feb, internat
  • 24 april