Nominera en internationell student till Global Swede 2021

Publicerad: 29 mars 2021

Nu är det dags att nominera en internationell SLU-student till årets Global Swede Ceremoni. Den utvalde kandidaten från SLU kommer att delta vid en ceremoni som Svenska institutet (SI) och Utrikesdepartementet arrangerar digitalt den 28:e maj.

Arrangemanget är en del av SI:s arbete med alumner för att bygga viktiga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige. SLU har möjlighet att nominera en av sina framstående internationella studenter att delta i ceremonin på Utrikesdepartementet.

Global Swede-utnämningen riktar sig till utmärkta studenter med hög akademisk nivå i slutet av sin utbildning. Studenten skall vara medborgare i land utanför EU/EES. Lärosätena gör själva urvalet och nominerar en kandidat till Global Swede enligt följande kriterier:

• Utmärkt sig för innovation, kreativitet och entreprenörskap inom sin akademiska kompetens
  • God ambassadör för SLU och för Sverige
  • Har ett brett nätverk och är aktiv på sociala medier
  • Hög social kompetens, motivation och engagemang
  • Goda akademiska resultat
  • Student inom högre utbildning, sista terminen

Om du känner en student som uppfyller dessa kriterier är du välkommen att skicka in din nominering till geir.loe@slu.se senast 12:e april.

Nomineringen skall innehålla namn, ett högupplöst foto på den nominerade studenten och en kort motiveringstext till nomineringen, max 500 tecken, på engelska.

Mer om priset och 2019 års pristagare från SLU: