Webbinarium: "En internationell utblick" - 16 december

Publicerad: 26 november 2021

Webbinar av projektet Kvalitet i distansutbildning vid Universitets- och högskolerådet. Inom den verksamhetsförlagda utbildningen finns ett antal moment som blir extra utmanande på distans. Lyssna på hur lärosäten löst utmaningarna, och hur studenter upplevt sin VFU på distans.

I säsongens sista webbinarium gör vi en internationell utblick och besöker skotska University of the Highlands and Islands.

University of the Highlands and Islands (UHI) erbjuder högre utbildning spridd över en stor och glest befolkad region. Universitetet är uppbyggt som ett partnerskap med nav och ledning/kansli i Inverness samt 13 lokala campus/colleges och därtill 80-talet kopplade lärcentra.

Många studenter arbetar hemifrån och kommer till lärcentrum eller campus vid behov. Det gör att människor får tillgång till högre utbildning oavsett var de bor och därför inte behöver lämna sin bostadsort.

Vid webbinariet presenteras universitetets arbete med Learning and Teaching Academy (LTA), stödfunktionen för lärarnas pedagogiska och professionella utveckling, särskilt gällande effektiv användning av digitala medier.

Vi får också möta Högskolan Väst, som har ett etablerat samarbete med UHI sedan en tid tillbaka. Hör dem berätta om de erfarenheter man har från samarbetet.

Webbinariet hålls till största delen på engelska, men teckenspråktolkas till svenskt teckenspråk.

Anmäl dig till webbinariet
Sista anmälningsdag är den 15 december kl.12.00.

Kl. 15.00 – 15.45, webbinarium om dagens ämne
Kl. 15.45 – 16.15, efterföljande webbmöte med möjlighet för åhörare och medverkande att samtala om dagens ämne.

Medverkande i webbinariet

• Mikael Andersson, projektledare för projektet Kvalitet i distansutbildning, UHR
  • Professor Gary Campbell, vicerektor för Strategic Developments vid UHI, www.uhi.ac.uk/
  • Lena Lindhé, samverkansstrateg, Högskolan Väst

Både under webbinariet och på det efterföljande webbmötet kommer du att ha möjlighet att ställa frågor till de medverkande.

Du får gärna dela denna inbjudan vidare till andra personer som du tror kan vara intresserade av webbinariets ämne.

Varmt välkommen!
önskar