SWECCLIM - Swedish Experimental Clinical Center for Large-Animal Innovative Models

Publicerad: 17 juli 2019

SLU, Uppsala universitet, SVA, Karolinska Institutet, Göteborgs universitet samt Linköpings universitet har tillsammans sökt medel från Vetenskapsrådet för ett kompetenscentrum med den bästa tvärvetenskapliga expertis som finns inom medicinsk forskning. SLU är koordinator då här finns störst kompetens inom vad djur behöver, hur djur fungerar och hur man gör bäst för att djur ska må bra.

Kompetenscentret har syftet att förbättra, ersätta och minska antalet djurförsök enligt Reduce, Refine och Replace. I all forskning som inkluderar djur ska man sträva efter att reducera/minska (Reduce) antalet djurförsök, de djurförsök som ändå måste utföras ska optimeras (Refine) för att ge så mycket användbar information som möjligt och man ska sträva efter och utveckla metoder som kan ersätta (Replace) djurförsök, men ge samma eller bättre information.

Ett bra exempel på medicinsk forskning är när hundar och katter behandlas för sjukdomar som är identiska, eller väldigt mycket liknar de sjukdomar vi människor har. I samband med att djuren undersöks och behandlas på djursjukhus kan till exempel överblivet blod från rutinundersökningar eller en bit av vävnad som opererats bort för att göra hundarna eller katterna friska analyseras med avancerad molekylärbiologisk teknik. Analysen kan sedan ge information om varför djuren blivit sjuka och om det finns lösningar på nya behandlingar. Som en extra bonus kan man jämföra med samma sjukdom hos människa och få extra pusselbitar för att lösa samma medicinska gåta hos både djur och människa.

Kontakt: swecclim@slu.se

Pressjour under kontorstid:  018-67 15 00