Som SLU-alumn kan du hjälpa till att fördubbla vår studentpopulation

Publicerad: 18 mars 2019

Rekommendationer från våra alumner är ett av SLU:s bästa verktyg för studentrekrytering. Känner du någon som brinner för SLU:s kärnämnen, gammal som ung? Berätta gärna för dem om hur det var när du pluggade här, och vilka möjligheter din utbildning har gett dig. Det bästa sättet att rekrytera studenter är att tänka på vad som fick dig själv att välja SLU.

SLU ska fördubbla antalet studenter till år 2027 för att skapa lösningar för övergången från ett fossilbaserat samhälle till ett hållbart, biobaserat samhälle med en cirkulär ekonomi och en hälsosam miljö för människor, djur och natur. En mycket spännande satsning som kräver mycket resurser och hela SLU:s engagemang.

Som SLU-alumn är du såklart viktig i det här arbetet. Du är en ambassadör för vårt universitet och den utbildning du har läst. Tillsammans kan vi sprida information om SLU:s fantastiska utbildningar.

Vad kan jag som alumn bidra med i rekryteringsarbetet?

Vill du bli ett ansikte utåt för SLU?

SLU Alumn stöttar SLU:s studentrekryteringsteam. Vi är därför på jakt efter alumn-porträtt till utbildningarnas programsidor. Har du fått ett spännande jobb efter studierna på SLU, och vill inspirera andra till att läsa samma utbildning som du en gång gjorde? Hör av dig till slualumn@slu.se så skickar vi några frågor att besvara till dig.

Håll dig uppdaterad om SLU och sprid våra nyheter/kampanjer

SLU syns på många olika sätt och här hittar du länkar till några av våra sidor och kampanjer:

Plugga-kampanjerna ger inblick i livet som student och studierna.

Flera fina filmer har gjorts med studenter från våra olika utbildningar.

Budskap att lägga ut i egna kanaler

Om du vill lägga ut något i dina egna kanaler men inte vet hur du ska börja, kika på vårt förslag nedan. Använd gärna våra hashtags: #pluggaslu #pluggaskog #pluggagrönt #pluggahållbart #pluggadjur #slualumn.

Dags att söka till universitet?
Vill du engagera dig i viktiga framtidsfrågor, som vad ska vi äta i framtiden, skogens roll i klimatomställningen, hur vi säkrar energiförsörjningen? Då kan jag varmt rekommendera ett av världens främsta universitet inom hållbar utveckling. Bli en del av lösningen för en bättre värld – sök till SLU!

/stolt SLU-alumn, läste xx /xx-titel

Skugga en student och öppet hus

Om du har någon ungdom i din närhet som funderar på att plugga på SLU kan man anmäla sig till att följa en SLU-student under en dag.

Internationell rekrytering

SLU erbjuder många masterprogram på engelska och vi ser en stor potential i att locka internationella studenter till SLU.

SLU har deltagit i internationella mässor under året i Nederländerna, Vietnam och Indonesien. Att presumtiva studenter får möta alumner är oerhört värdefullt, och vi letar alltid efter alumner som vill delta på event i rekryteringssyfte. Det kan vara allt ifrån events som anordnas av ambassader till informella luncher för studenter på universitet som har relevanta kandidatprogram.

Om du ofta är på resande fot eller har goda kontaktnätverk internationelllt och vill bidra till att fördubbla antalet studenter på SLU, hör av dig till SLU Alumn. Just din berättelse eller närvaro kan vara det som övertygar någon att plugga här.

Vi gör även en utökad satsning i sociala medier, till exempel, #studysustainably, #mastersofnature och #greenstudies.

Programkatalog och våra utbildningar

Du kan beställa vår programkatalog om du vill läsa mer om våra program eller har någon i din närhet som skulle kunna vara en potientiell ny student. Programkatalogen finns också digitalt.

Här finns mer information om SLU:s utbildningsprogram och kurser.