Nytt avtal öppnar för fler colombianska mastersstudenter till SLU

Publicerad: 11 september 2017

SLU har ingått ett nytt samarbetsavtal med den statliga utbildningsstiftelsen Colfuturo i Colombia. Colfuturo har som uppgift att ge colombianska medborgare möjligheten att läsa på avancerad nivå utomlands.

Avtalet innebär att Colfuturo lyfter fram SLU som ett prioriterat alternativ för mastersutbildning i Sverige, och SLU ger en reduktion i studieavgiften till upp till två studenter som kommer via Colfuturo till SLU årligen.

- Talangfulla internationella studenter är av stor betydelse för studiekvaliteten vid SLU och kunskapen som förmedlas vid SLU kommer förhoppningsvis bidra till en bättre framtid för Colombia. För Sverige är starka band med Latinamerikas tredje störste ekonomi mycket viktigt och framtida SLU-alumner från Colombia kommer att kunna bidra till goda relationer på sikt, säger Geir Löe, senior internationell handläggare vid utbildningsavdelningen.